Dela sidan:

SD-toppen Tobias Andersson skriver på Breitbart

Sverigedemokraten Tobias Andersson, som även är nationell talesperson för partiets ungdomsorganisation, Ungsvenskarna, har vid ett flertal tillfällen skrivit artiklar om Sverige på den amerikanska hatsajten Breitbart, det uppger Dagens Nyheter. Andersson gör bland annat kopplingar mellan invandring och gängvåldtäkter i en artikel som fått stor spridning. 

– Vilken delaktighet jag har i att ha spridit informationen vågar jag inte sia om. Men Breitbart och Fox har varit med och skapat den bild som Trump har när han uttalar sig om Sverige, säger han till Dagens Nyheter.

Sajten Breitbart leddes framtill nyligen av Steve Bannon som nu tagit plats som Donald Trumps chefsstrateg. Sajten har gjort sig ökänd för sitt innehåll och har bland annat haft rubriker såsom "Vill du helst att din dotter har cancer eller feminism?" och "P-piller gör kvinnor oattraktiva och galna".

Facebook uppges vara nära avtal om att sända MLB

Facebook annonserade häromveckan att man i framtiden kommer att sända La Liga-fotboll varje fredag, kostnadsfritt. Sedan tidigare sänder man även den mexikanska högstaligan. Nu rapporterar Reuters att den amerikanska nätjätten för långt skridna samtal med Major League Baseball (MLB), om att sända en match i veckan kommande säsong. Analytiker menar att både Facebook och Twitter försöker nå sportpubliken då det är en typ av innehåll som de allra flesta vill se live.

Rinkeby-upploppen stor nyhet i USA

Måndagens våldsamma uppror i Rinkeby har blivit en stor nyhet i USA. Under upploppet sattes ett antal bilar i brand och en polis avfyrade verkanseld mot en grupp upploppsmakare. Både New York Times och Washington Post har uppmärksammat händelsen. Washington Posts artikel var en av sajtens mest lästa under tisdagen. CNN har även skickat en reporter till Rinkeby för att uppmärksamma händelsen. Reportern säger i inslaget att det inte finns något samband mellan ökningen av asylsökande och brottsligheten i Sverige. Anledningen till att upploppen uppmärksammas i amerikanska medier är att Donald Trumps fadäs med felaktig information om Sverige under ett tal i söndags.

Reklam mer effektiv på publishers sajter än i sociala medier

Den 1 februari inledde Bonnier sitt neuromarketing-experiment tillsammans med två forskare vid Handelshögskolan. Målet var att se hur människor reagerar på mobila kampanjer i olika miljöer. På den amerikanska marknaden har liknande studier utförts. I dag presenterar Neuro-Insigt sin rapport efter att ha studerat kampanjer hos fyra olika publishers; Condé Nast, Forbes, Time Inc och The Atlantic. Resultaten visar att försökspersonerna var 16 procent mer troliga att reagera positivt på ett material på publisherns egna hemsida i jämförelse med ett socialt media-flöde.

Amerikanska leksakstillverkare har lärt sig en läxa

För strax över ett år sedan rasade Star Wars-fans mot att den kvinnliga huvudkaraktären i Star Wars: The Force Awakens, Rey, inte fanns med bland filmens leksaker. Nu verkar leksaksbranschen ha vaknat till liv. I helgen samlades över 1,100 leksakstillverkare på North American International Toy Fair för att diskutera branschnyheter. Några av nyheterna var att alltfler tillverkare försöker röra sig bort från "tjej-leksaker" och "kill-leksaker". Branschen kommer heller inte dela ut priser till årets tjej- eller killleksaker längre, det rapporterar AdAge.



Dela sidan: