Dela sidan:

I den ursprungliga stämningen yrkade Kent Ekeroth på att Göteborgs-Posten olovligen använt fem av hans bilder från den så kallade järnrörsskandalen. GP dömdes sedermera av tingsrätten att betala 3 100 kronor för användning av bilderna. Kent Ekeroth yrkade dock på 20 000 kronor och valde, precis som GP själva, att överklaga domen till hovrätten. 

Hovrätten ansåg att tidigare dom skulle ligga fast men att ersättningen för bilderna skulle sänkas, från 3 100 till 2 325 kronor.

– Jag undrar vad som hade krävts för att hovrätten skulle ha funnit att skälen var tillräckliga. Jag tycker att vi gjorde rätt som publicerade bilderna även utan Kent Ekeroths medgivande. Inte minst eftersom Ekeroth använder sig av upphovsrätten för att försvåra spridning av en nyhet som var menlig för aktörerna i filmen, Sverigedemokraterna och honom själv, sa Göteborgs-Postens dåvarande chefredaktör ,Cecilia Krönlein, då i en intervju med den egna tidningen. 

Efter att domen slagits fast meddelade Ekeroths juridiska ombund, Staffan Teste, att de skulle diskutera om att försöka få domen prövad i högre instans. Nu står det dock klart att det inte blir någon resning i Högsta Domstolen. För att ett mål ska tas upp av HD krävs ett så kallat prövningstillstånd, något HD menar inte är aktuellt i det här fallet.

GP huvudsakliga invändning i målet har varit att bilderna visserligen använts olovligen, men att de var av sådant allmänintresse att det upphovsrättsliga skydd som Ekeroth har ska sättas ur spel till förmån för yttrandefriheten.


Dela sidan: