Dela sidan:

För tre år sedan inledde Zlatan Ibrahimovic ett samarbete med företaget Mikz, numera United Influencers. Sedan dess kom de flesta uttalanden efter matcher i appen Zlatan Unplugged, snarare än i den mixade zonen. Många av uttalandena har kritiserats för sin knapphändighet, på långa frågor från en anonym röst har Zlatan ofta svarat med ett par ord.

– Med Zlatan Unplugged får jag en personlig kanal för mina åsikter, kommentarer och funderingar. Direkt till mina fans, utan filter. Det kommer att handla om fotboll, landslaget, PSG och livet runtomkring. Du kan också ta del av mina tankar innan och direkt efter match, före alla andra, sa Zlatan i samband med lanseringen.

Den 6 februari kom dock nyheten om att appen skulle läggas ned och samarbetet med United Influencers/Mikz brutits. Olofsson har de senaste åren pumpat in närmre 300 miljoner i Mikz. I ett mejl till Resumé menar Olofsson att den huvudsakliga kostnaden för Mikz varit utvecklandet av en ny IT-plattform och att Zlatan-appen bara varit en liten del av detta.

– Den ursprungliga affärsmodellen gick ut på att Zlatan skulle vara en magnet som lockade användare till plattformen, där annonsörer kunde nå potentiella kunder till priset av en krona per användare varje månad. Det blev inte riktigt så, säger Olofsson i en intervju med Nordic Business Insider. Vi är nöjda med samarbetet men kom till ett gemensamt beslut om att vi skulle avsluta det. Zlatan skötte sig väldigt bra.

Sommaren 2016 gick Mikz ihop med det norska bolaget United Bloggers och bildade United Influencers. United Influencers har sedan dess omformats och jobbar nu mot två olika affärsområden.

– Ett av områdena är United Influencers, ett av Skandinaviens största influencer-nätverk med närmare sex miljoner användare varje månad. United Influencers är gratis för användare och affärsmodellen är byggd kring content marketing. Zlatan vill kommunicera direkt med sina fans och gör inte content marketing. Det andra området är Mikz, där vi utvecklat teknologi för digitala kuponger, presentkort etc för företag, en tekniklicens vi sålt vidare till olika länder, säger Olofsson till Business Insider Nordic.

United Influencers och Mikz har framtill nu befunnit sig i en uppbyggnadsfas, därav de kraftiga investeringarna, men Olofsson räknar med att företagen ska börja dra in pengar efter sommaren 2017.

– Förra året hade den norska delen av United Influencers intäkter på 30 miljoner norska kronor medan den svenska hade intäkter på 12 miljoner kronor. Det här året hoppas vi kunna dubbla de siffrorna, avslutar Olofsson.



Dela sidan: