Dela sidan:

Sverige tryggare än mediebilden visar

Enligt en undersökning gjord av DN/Ipsos anser svenskarna att mediebilden av Sverige är överdrivet dramatiserad. Fyra av tio anser att landet är tryggare än vad medierna visar. Samtidigt tycker en av fyra att medierna inte skildrar den oro som finns i landet.
Undersökningsresultaten har även brutits ned efter partisympatier, där väljare med SD-sympatier är den enda väljargrupp där majoriteten anser att medierna skönmålar. Hela 79 procent av de tillfrågade SD-väljarna anser att medierna förskönar bilden av samhället. David Ahlin, opinionschef på Ipsos, säger till Dagens Nyheter att resultaten visar hur polariserad frågan om trygghet och mediers rapportering av brottslighet blivit.

– Olika grupper får alltmer sina egna verklighetsbilder, berättar han för Dagens Nyheter.

YouTube startar egen tv-kanal

Efter att Facebook häromveckan annonserade att de skulle utöka sina livesända sportevenemang tar även YouTube nu kliv in på en ny marknad. Inatt annonserade den Google-ägda videoplattformen att man under våren lanserar en fristående app där abonnenterna får tillgång till cirka 35 kanaler. Streamingplattformen nådde tidigare i veckan en annan milstolpe, dess användare tittar nämligen varje dag på 1 miljard timmar YouTube-material.

– Cirkeln är på sätt och vis sluten. YouTube slog igenom som en tjänst för den breda massan, som gjorde det möjligt att se klipp från Saturday Night Live. YouTube och Google har sedan legat i ett kallt krig med tv-industrin, som skapade Hulu som ett slags anti-Youtube. Och nu ska de två tjänsterna konkurrera med varandra, genom att sälja betal-tv av den typ som man förutspådde skulle dö ut, skriver Recodes Peter Kafka, i en kommentar. 

Snickers följer upp sina Superbowl-reklamer

Efter Snickers uppmärksammade live-ad, där allt inte gick som planerat, under Super Bowl hyllats, väljer de tillsammans med BBDO New York att köra vidare på samma tema – folk som misslyckas på sitt jobb på grund av att de är hungriga. De två nya 30-sekundersspottarna utspelar sig på ett sjukhus och i en tv-studio

 Coca-Cola vill att botar ska producera kampanjer

Är du redo att bli utbytt? Just nu pågår Mobile World Congress i Barcelona. En av besökarna är Coca-colas digitala direktör Mariano Bosaz. Han är där för att lära sig mer om AI då han i framtiden vill byta ut de människor som producerar annonser – mot robotar. Bosaz anser att AI kan användas till alltifrån att skapa musik för reklamfilmer, skriva manus, köpa plats på sociala medier och andra medieplatser. Det rapporterar Adweek.

Google har skickat ut 10 miljoner VR-glasögon

Sen Google först började producera sina Cardboard-glasögon gjorda för VR-upplevelser har man nu skickat ut 10 miljoner par runtom i världen. Man berättade samtidigt att Cardboard-appar har laddats ned 160 miljoner gånger. Det är dock osäkert hur mycket detta säger om en positiv VR-trend, då merparten av glasögonen skickats ut som gratisprodukter. Bara New York Times har exempelvis skickat ut 2 miljoner exemplar till sina prenumeranter.



Dela sidan: