Dela sidan:

Sedan Donald Trump dundrade in i den politiska offentligheten och i farten lyckades knipa åt sig positionen som världens mäktigaste har ordet "fake news" spridit sig som en löpeld.
Enligt Tidningsutgivarnas (TU) nya undersökning är dock svenskarna dåliga på att skilja ut vad som faktiskt är fejkade nyheter, så mycket som var tredje person uppger att de är osäkra på sin egen förmåga att skilja ut fejknyheter.

Så många som 4 av 10 uppger samtidigt att de varje vecka stöter på nyhetsartiklar på internet som de upplever är påhittade eller osanna, och 6 av 10 stöter varje vecka på nyheter de själva upplever som inte helt sanningsenliga. Trots att en så stor del uppger att de varje vecka ser fejkade nyheter uppger bara en av tio att de delat en nyhet som de senare fick reda på var påhittad, 1 av 20 delade nyheter de visste var påhittade.

Vem är då ansvarig för spridandet av fejkade nyheter?

80 procent av de tillfrågade anser att medier som tidningar, tv eller radio har ett stort ansvar att förhindra spridandet av fejknyheter. 60 procent ansåg att den enskilde har lika stort ansvar.

Dagens Nyheter uppmärksammade i ett reportage häromveckan en stad i Makedonien, Veles, som är hub för många av de fejknyheter som sprids i världen.

Läs det fullständiga resultatet från undersökningen här.



Dela sidan: