Dela sidan:

Ali Sonko är tveklöst världens mest kända diskare. När Noma första gången utsågs till världens bästa restaurang 2010 blev han inte insläppt till prisutdelningen i Storbritannien efter problem med sitt visum. Som en hyllning till Ali Sonko bar Nomas kockar därför tröjor med hans ansikte på under tillställningen. Två år senare vann Noma tävlingen på nytt och var det Ali som höll segertalet.

Ur ett medieperspektiv var delägarutspelet briljant. Man brukar tala om tre och endast tre möjliga vinklar i rådande medielogik.

1. Kristiskt /granskande underifrån. Här hamnar alla medlemmar av etablissemanget; makthavare, politiker, företagsledare, men även större företag och organisationer.

2. Positivt/medmänskligt ovanifrån. Tänk utmanaren, den lille mannen på gatan mot den stora byggbolagsjätten, medborgaren i kläm under den byråkratiska kolossen. Här blir rapporteringen mer naturligt stöttande, kraftsamlande och följsam.

3. Neutralt/kommenterande från sidan. Experten i studion. Branschföreträdaren, kommentatorn, journalisten som intervjuar journalisten. Här blir syftet att förklara, ge perspektiv och analysera så objektivt som möjligt.

Låt oss titta på Noma-exemplet med dessa glasögon. Noma är flerfaldigt belönad som världens bästa restaurang och därför så mycket etablissemang och maktfaktor man kan bli. Restaurangens mat har varit i fokus i flera år och utmanarpositionen är sedan länge förbi. Trodde nog de flesta, vill säga. Det går ju att utmana branschen på andra sätt.

Diskaren Ali Sonko är 62 år, utlandsfödd och har tolv (!) barn att försörja. På flera sätt är han alltså själva definitionen av uppförsbacke på arbetsmarknaden. Men framförallt är han en av företagets allra viktigaste kulturbärare, eller "Nomas hjärta och själ" som grundaren René Redzepi uttrycker det. Allt annat tillåts nu underordnas Alis kvaliteter som människa och René Redzepis insikter om hur mycket dessa betyder. "Jag tror inte att folk förstår hur mycket det betyder att ha en person som Ali i huset. Han ler alltid, oavsett hur hans tolv barn mår" som han säger.

Intressant att notera hur Ali Sonko befordran hjälpt till att föra ut budskapet om inte bara Nomas värderingar utan även restaurangens omstart i nya lokaler, vilket i sin tur gör att den förlorar sina två stjärnor. Sådana är reglerna. Fundera sedan på hur svårt det varit att, enligt de tre möjliga vinklarna ovan, få ut positiv bolags-pr från "superrestaurangen" som hela världen redan skrivit spaltmeter om och som just förlorat sina viktigaste kulinariska utmärkelser.

Men inte nog med det. Noma gör genom sitt agerande inte bara en sympatisk handling utan visar även en god portion framtid. Arbetslivet är i stor förändring. Både de mest avancerade uppgifterna och de mest monotona kommer att ersättas av robotar och automatisering. Som exempel har vi under förra året kunnat se Elon Musks Space X-raket landas förarlöst med osannolik precision på en flotte i havet och det Uber-ägda transportföretaget Otto genomföra den första förarlösa transporten av 50.000 burkar Budweiser-öl, en resa på cirka 20 mil genom Chichago. I båda fall var det främst i uppvisningssyfte, för att visa prestanda, potential och vart världen är på väg.

Så långt teknik, men vad är det som hållit ihop företag i alla tider? Jo det är människor av kött och blod. Starka, smarta, strukturerade, intuitiva, inspirerande, kreativa, kommunikativa, formellt utsedda eller informellt framburna ledargestalter. Sådana som Ali. Det vi slarvigt kallar "jobbet" går alltmer mot att vara två saker, konkreta uppgifter att lösa och ett sammanhållande svårdefinierat kitt som attraherar och håller kvar människor, gör att de mår bra och kan maximera sin kreativitet tillsammans. Vi kan kalla det kultur. Framgångsrikt ledarskap flyttar i denna utveckling ner till horisontalledet (om det inte redan finns där), precis som företagens kommunikation med omvärlden i sociala medier gjort. Detta gör att själva uppgifterna i ett företag alltmer demokratiseras och individen stärks genom sin roll i helheten. Exakt VAD du gör är inte så viktigt som VEM du är och att funktionen just du har ansvar för fungerar väl. Gör den det kommer du må bra, vilket snabbt sprider sig i organisationen och ut mot kunderna som också mår bra och kommer tillbaka. Företaget lever vidare och söker fler som du eller Ali Sonko.

Vi talar för mycket om vad som slår ut människan i organisationen och alldeles för lite om vad som håller henne kvar i densamma. Ett afrikanskt ordspråk lyder: "To go fast, go alone. To go far, go together". Det kommer för all framtid ligga mycket i det.



Dela sidan: