Dela sidan:

En övervlädigande majoritet av svenskarna tycker att boendeekonomi är viktigt. Men bara fyra procent anser att det är jättekul medan hela 69 procent tycker att det är tråkigt. Det visar en undersökning som Sifo har gjort på uppdrag av SBAB. För att vända på trenden anlitar de komikern och programledaren Erik Haag i det nya kommunikationskonceptet. 

LÄS MER: Nya jobbet efter Historieätarna: Lotta Lundgren kock i Coops reklamfilmer

I samarbete med banken ska han sätta upp en humorshow på Globen i november på temat "Boendeekonomi är jättekul!". Fram tills dess kommer man att kunna följa resan med allt från casting och manusarbete och uppsättning i en webb-tv-serie.
– Att göra boendeekonomi "jättekul" är väldigt svårt. Att dessutom behöva fylla Globen med en jätterolig show på det här temat framstår som ganska omöjligt, snudd på idiotiskt. Det kändes som en rolig idé när jag först hörde talas om den, men just nu känns det som mitt livs största utmaning. Jag har ett par vänner som jag tycker är roliga så jag får nog börja ringa runt och be om hjälp‚ säger Erik Haag i en kommentar. 

Varje nytt avsnitt i serien "Resan mot showen" kommer att stöttas av 15 sek trailers i TV4, ett antal influencers, videodistribution, sociala medier och PR. Byrån som ligger bakom konceptet är Doe Blomberg Gottberg. Även pr-byrån Abby Priest och mediebyrån IUM är involverade. 
– Vi älskade den här idén från första början. Boendeekonomi är SBAB;s hjärtefråga. Men samtidigt ser vi att allmänheten inte håller med oss. För att få folk att engagera sig och sätta sig in i ämnet måste vi göra något annorlunda. Humor har varit något vi haft med oss i all marknadsföring, och nu väljer vi att ta det hela ännu längre, säger marknadschefen Lukas Krol

Doe Blomberg Gottbergs cd Fredrik Blomberg är nöjd med det nya konceptet: 
– Det är väldigt inspirerande att jobba med en så modig uppdagsgivare som SBAB som verkligen visar att de är en annorlunda bank. Det här konceptet har många lager och möjliga vägar. SBAB, Erik och vi, måste under hela året vara flexibla och snabbfotade och konstant vara öppna för nya vägar i resan. Vi är ett tajt team som har jobbat ihop tidigare med liknande typ av content-projekt och vi har kul när vi jobbar. Sånt är viktigt för att orka vara riktigt följsam i den kreativa processen. Det handlar väldigt mycket om att vilja tänka nytt om förutsättningarna helt plötsligt förändras. Vilket dom garanterat kommer att göra under den här resan. 

Se det första avsnittet här nedan:



Dela sidan: