I dag slås dörrarna officiellt upp för den stora batterifabriken som drivs av företaget Northvolt. Fabrik ska bli lika stor som Teslas Gigafactory, och producera batterier med en sammanlagd kapacitet på 35 GWh varje år. På sikt räknar bolaget med att ha uppemot 3000 anställda. 

Garbergs Project fick i uppdrag att utveckla hela den visuella identiteten till det nystartade bolaget. Uppdragsgivare är Martin Anderlind, affärsutveckling- och kommunikationschef på Northvolt. Karin Ahlgren är designern bakom identiteten.
– Vi ville lyfta fram kontrasten mellan den högteknologiska industrin och det miljömässiga i identiteten. Batteriets plus och minus finns gömt i logotypen och bokstäverna byggdes kring dem. Färgmässigt var det enkelt, silver är färgen för litium så den blev en självklar del av identiteten, säger hon i en kommentar.

Northvolt har även valt B-Reel Creative som strategisk och kreativ partner. 
– När en ny kund knackar på dörren och berättar hur de tänker göra världen bättre på riktigt blir jag och teamet lika tacksamma som inspirerade, säger Johan Dahlqvist, executive creative director på B-Reel Creative i Stockholm.

Arbetsgrupp Garbergs:
Designer: Karin Ahlgren
Formgivare: Ylva Krantz
Produktionsledare: Cecilia Ellström och Maria Backström
Designstrateg och projektledare: Åsa Berg
Rörlig grafik: Anton Hååg.