Nämn ett eller flera kommunikationsprojekt som du tycker är intressant just nu?
Jag älskar nybyggarandan i chatbot-communityn. Det är så mycket "do it yourself", så där som det blir när ny teknik är enkel och rolig. Folk testar, experimenterar, delar med sig. Per Gudmundson på SvD har till exempel precis knåpat ihop en robot-ledarskribent.

Tre favoriter:
Christopher Bot, byggd av en fjortonåring för att hjälpa andra med läxorna.
Gyant, 1177 som skön chatbot.
Christina Milian, kanske den artist som använt sin bot mest.

Vilket kommunikationsprojekt eller kampanj har utrymme att utvecklas?
Ibland undrar jag varför folk lägger ribban så lågt.

Jag har undersökt 50 av de största svenska politiska sidorna på Facebook, som till exempel partier, organisationer och fackförbund. Ett genomsnittligt inlägg på dessa sidor engagerar bara en procent av följarna. En procent...

Så varför lägger folk ribban så lågt? Är det för att man inte jämför sig med andra? Mäter man ens? Eller är man nöjd med att vara medelmåttig?

Nämn en trend inom kommunikation som är spännande just nu?
Med ett och ett halvt år till valet är det spännande att se vilka vindar som blåser i opinionen. För ett par år sedan dominerade vänstern. Sedan tog Sverigedemokraterna över.

Nu blåser opinionsvindarna starkast hos ett antal opinionsledare på Facebook, som idémässigt är borgerliga men ändå är relativt fristående. Jag tänker på Tino Sanandaji med 60 000 följare på Facebook, men också Thomas Gür, Hanif Bali, Ivar Arpi med flera.

Det är fortfarande en helt öppen fråga vilket parti som kommer att fånga upp de här vindarna. Svaret kan avgöra vem som är statsminister efter nästa val.

Insikter från kommunikationsprojekt som du varit involverad i som kunde gjorts bättre?
Jag lanserade en medietränings-bot för en vecka sedan. Den var inte perfekt, vilket var poängen. Varför ska jag sitta och fantisera på kammaren om vad folk vill ha? Istället lanserade jag en version som var så färdig att folk kunde testa den.

Några insikter:
– Folk är nyfikna på botar. Över 400 personer har redan testat den, vilket förvånade mig.
– En genomsnittlig session är tre minuter. Det är ok tycker jag.
– Det som engagerar användarna är exempel och spel-liknande scenarier.
– Emojis, GIF:ar och korta meningar är enkla sätt att skapa en personlig känsla.
– Utmaningen är retention, att ge folk en anledning att använda chatboten igen och igen. Nya exempel och spaningar kan vara ett sätt.

Från vilka sajter hämtar du information och inspiration för ditt arbete?
1. Jag testade en chatbot som använde IBM:s Watson för att analysera min personlighet utifrån mitt Twitter-flöde. Otroligt intressant. Kanske därför utvecklaren tillfälligt har tagit ner chatboten...
2. Houseparty. Inspirerande att Meerkat reste sig ur askan efter att ha blivit mosade av Periscope, och kom på ett nytt sätt att använda tekniken som blev en succé.
3. KDP Rocket. Hjälper författare att hitta en ledig och lönsam nisch, tack vare smart data från försäljning på Amazon, sökintresse på Google och konkurrensen från andra böcker.
4. EzyInsights. Mäter i realtid vilka inlägg som engagerar mest på Facebook, även innan de hunnit bli stora.
5. Signal Signal. Det blir en revolution när det talade ordet blir sökbart. Hoppas att de labbar i Almedalen redan i sommar.

***

Det här är ett axplock av innehållet i veckans Resumé Insikt Kommunikation. Vill du ha fler intervjuer, analyser, case och guider? Prenumerera här.

Mer ur veckans brev

BAKOM RUBRIKERNA:
Kia + influencers = större relevans
Musikaliska byråer – hur mycket svänger de?

PERSPEKTIV
Professor Sara Rosengrens listar beståndsdelarna för bra reklam

LÄSVÄRT
Krigsposters, trumpet twittrande och Kim Kardashian

KALENDARIUM
Månmänniskor och gyllene tävlingar

VECKANS
Framtidstitt