Dela sidan:

Räckvidd och banneraffär fungerar inte för alltid. Lokaltidningskoncernen Mittmedia förstod tidigt och bestämde sig för att bygga ett nytt ekosystem från grunden.

Vad gäller premiummärkt innehåll inleddes detta arbete 2014 i syfte att få befintliga tidningsprenumeranter att aktivera sitt digitala konto. Mittmedia nådde målet om att få 50 procent att aktivera sig – problemet var bara att Plus var ett komplement till övrigt innehåll. De var tvungna att bevisa för kunderna varför de skulle betala. I fjol skrotades den fjuttiga planen och oklara framtiden till förmån för ”Paid content 3.0”.

I en omfattande innehållsanalys, med inspiration från norska Amedia, identifierades sex ämnesområden att trycka extra på. Innehållsriktlinjer sattes upp över hela koncernen och reportrarna utbildades. Det handlar om att ge läsarna det de vill ha, och avvikelser från riktlinjerna görs endast när det är nödvändigt.

Resultatet? 21 300 har testat Plus och de lyckas nå en yngre målgrupp. Samtidigt har målet för sidvisningar sjunkit och Mittmedia utmanas av att hålla en balans mellan journalistik och data.

Vill du ha analys från medieanalytiker Thomas Baekdal, intervjuer om innehållsanalys med flera mediechefer, slutsatser och framtidsspaningar? Prenumerera på Resumé Insikt Media.

Övrigt i brevet:

KOMMENTAR TILL CASE
Bo Hedin, mediekonsult

FRÅGOR TILL…
Robin Leijonhufvud, digital chef, Mindshare

LÄSVÄRT
Robotar, pushnotiser och VR för pr

VECKANS…
Journalistrobot

KALENDARIUM
Konvertering, influencers och utgivarfrågor



Dela sidan: