Dela sidan:

Förra året körde Coop kampanjen "Kära köttbit" för att rikta strålkastarljuset på vår överdrivna köttkonsumtion. Nu är de tillbaka igen för att försöka förändra vårt beteende. Den här gången står barnen i centrum. 

Bakgrunden till kampanjen är att fyra av tio barnfamiljer, enligt Coop, uppger att de vill äta mindre kött. Men inga vegetariska rätter ligger i topp tio när barnfamiljerna listar sina vardagsrätter. Därför låter matkedjan några barn mellan fem och tio år äta "köttfärssås och spaghetti" – utan att berätta att det är vegetariska recept som använts. 
– Det här är ett nytt grepp för oss. Det var fantastiskt kul att filma och hänga med barnen. Samtidigt visste vi inte hur utkomsten skulle bli. Vi hade inget manus utan inväntade deras reaktioner. Jag är mycket nöjd med resultatet och älskar barnens spontana kommentarer när de inser att "köttfärssåsen" är bönor, linser och grönsaker, säger Marie Wedin, marknadschef på Coop, i ett pressmeddelande.

På sajten "Den nya vardagsmaten" finns nu dubbelt så många gröna recept. Där finns också alla avsnitt av podden #nyavardagsmaten som är ett samarbete mellan Coop och stjärnkocken Paul Svensson.

Byrån bakom kampanjen är Forsman & Bodenfors.



Dela sidan: