Dela sidan:

Tittarsiffran 3 802 000 innebär att årets Melodifestival är den 12:e mest tittade genom tiderna. De senaste årens siffror har varit 3 565 000 (2016), 3 770 000 (2015), 3 315 000 (2014) och hela 4 150 000 såg finalen 2013. Siffrorna gäller antalet tittare som såg finalen i SVT1.

– När vi nu sammanfattar årets melodifestival-turné så är vi väldigt nöjda, säger Anette Helenius SVT:s projektledare. Varje deltävling har lockat över 3 miljoner tittare vilket inte hänt sedan 2013, året efter Loreens ESC-vinst. Antalet röster som skickats in har slagit rekord i mer än hälften av programmen och 3,8 miljoner valde att följa Robin Bengtssons vinst i finalen. Sammantaget visar det att engagemanget för tävlingen och låtarna bara blir starkare och att innehållet i Melodifestivalen verkligen faller tittarna i smaken.

80,7 procent av samtliga aktiva tv-tittare valde att titta på Melodifestivalen under direktsändningen.



Dela sidan: