Dela sidan:

I en ny undersökning av Novus, på uppdrag av Sveriges Annonsörer, ges en splittrad bild av hur svenska folket upplever sexism inom reklam.

I undersökningen, där drygt 1000 svenskar fått svara på frågor inom ämnet, uppger 42 procent att de upplever att den sexistiska reklamen minskat de tio senaste åren. Samtidigt som en stor grupp anser att den sexistiska reklamen minskar, upplever hälften av de tillfrågade att reklam i allmänhet fortfarande är könsdiskriminerande.
Kvinnor och gruppen mellan 18-29 år upplever i högst utsräckning att reklamen är diskriminerande.

Med undantag för 2015, då 139 anmälningar kom in och Reklamombudsmannen, RO tog 43 fällande beslut, har det skett en nedgång av antalet anmälningar. 2016 kom 157 anmälningar in och RO tog 37 fällande beslut. Genomsnittligen har det sedan 2009 kommit in 209 anmälningar om året.  

– Oetisk reklam tjänar ingen på, allra minst annonsören själv och därför är det glädjande att se att anmälningarna minskar hos RO samt att svenska folket anser att den könsdiskriminerande reklamen minskat. Dock uppger varannan att de möter denna typ av reklam i vardagen och vårt mål är att få bort denna typ av reklam helt, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Sveriges Annonsörer gick under förra veckan ut med kampanjen "Ingen tjänar på könsdiskriminerande reklam". Kampanjen, som syns i Stockholms tunnelbana och digitalt, vill belysa och få stopp på den könsdiskriminerande reklamen. Branschorganisationen har även tagit fram en checklista för att hjälpa reklamskapare att skapa en mer jämställd kommunikation.

2015 kom en stor rapport från American Psychological Assiciation som visade på att sex i reklam inte säljer, utan att effekten i många fall är den motsatta.



Dela sidan: