Dela sidan:

Markus Hankins var onlinchef på Göteborg-Posten i ett och ett halvt år. Men igår fick resan ett abrupt slut. Både han och och digitalchefen Peter Holmlund fick hastigt lämna, vilket Resumé har berättat om. Beslutet kom kort efter att Johan Hansson tagit över som vd på Stampen Media efter Johanna Öberg
– GP har gjort ett fantastiskt jobb digitalt de senaste åren och slagit rekord både när det gäller trafik och försäljning. Nu är det dags att ta nästa steg och då är det naturligt med ett nytt redaktionellt ledarskap. Jag har därför beslutat att göra en översyn av den digitala organisationen för att skapa en mer effektiv struktur för all innehållsproduktion och det innebär bland annat att vi tar ett helhetsgrepp för att synka redaktionen, förklarar han i ett mejl till Resumé.

Onlinechefen Markus Hankins har vid flera tillfällen hamnat i blåsväder, och det har funnits ett starkt internt tryck för att avsätta honom. Men enligt Resumés uppgifter höll den förre chefredaktören Cecilia Krönlein honom om ryggen. Den nya ledningen har nu för avsikt att sjösätta en ny strategi och förbättre klimatet på arbetsplatsen.

Är det Markus Hankins val eller ert att han lämnar?
– Det är mitt beslut, säger Johan Hansson.

Han har kritiserats av facket vid flera tillfällen. Har det spelat in?
– Vi ska styra om riktningen i den digitala strategin och då har jag gjort bedömningen att det nu är klokt att också göra den här förändringen i ledarskapet på GP.

Hur ser du på den nuvarande arbetsmiljön på GP online?
– Vi har en bra organisation med duktiga medarbetare på plats på hela GP. GP har varit mycket framgångsrika med att bygga digital tillväxt de senaste åren och gjort ett fantastiskt jobb. Den resan fortsätter vi.

Hur vill du förändra riktningen på GP.se?
– Mitt uppdrag är att skapa de bästa förutsättningarna på GP så att våra medarbetare kan fortsätta att skapa bästa möjliga innehåll varje dag i alla våra kanaler med fokus på det lokala och regionala.

Resumé har utan framgång sökt Markus Hankins. 



Dela sidan: