Dela sidan:

På torsdagsmorgonen kom nyheten att Starcoms vd Jonas Dahlquist och MullenLowe Brindfors nuvarande chef Johan Öhlin köper loss byrån från IPG efter 25 år av amerikanskt ägande. De senaste åren har byrån redovisat sammanlagda förluster på närmare 100 miljoner kronor, samtidigt som omsättningen har krympt och flera storkunder lämnat. 

Förhandlingarna mellan nätverket och den svenska duon pågick i några månader innan de landade i dagens affär. 
– Det har varit en lång diskussion om hur vi ska kunna vrida om erbjudandet och skapa en mer modern byrå, mer datadriven, och som tar hand om kundernas komplexa situationer. Det är inte lätt att vara marknadschef i dagsläget, med kunder som är trötta på reklam och allt nytt som händer på teknikfronten. För oss handlar det om att fortsätta breddningen av erbjudandet, och få in mediekunskapen som jag samlat på mig de senaste åren, för att kunna lösa mer komplexa utmaningar, säger Jonas Dahlquist som blir vd på nya Brindfors.

Vad var det som gjorde att du nappade?
– Brindfors är ett fantastiskt varumärke. Sedan är det en speciell sak att vi äger 100 procent av bolaget. Entreprenörsdrömmen i mig får fart nu. Även om det var ett svårt beslut, då Starcom-resan har varit otroligt rolig, där vi lyckats navigera rätt på en marknad där i princip allt har varit i förändring under de sex åren.

Jonas Dahlquist vill inte avslöja några detaljer kring hur den ekonomiska uppgörelsen ser ut, eller hur de har finansierat övertagandet. Med tanke på byråns ekonomiska resultat de senaste åren, och den nuvarande situationen, torde det sannolikt inte handla om några större summor. Även framgent kommer de att ha ett samarbete med IPG i form av en affiliate till MullenLowe-nätverket.

Brindfors Annonsbyrå startades år 1978 av Hans Brindfors och Lars Arvid Boisen. Byrån köptes sedan upp i början av 1990-talet. Historiskt sett har de varit en av Sveriges största och mest framgångsrika. Men de senaste årens tynande tillvaro har skamfilat ryktet.

Brindfors har några tuffa år bakom sig. Vad betyder det varumärket idag?
– Absolut är det så. Det var en jättebyrå tidigare men 40 man idag. Det är fortfarande en bra storlek på byrån, men framåt handlar det om att ta det bästa av historien och ta in de nya delarna. Jag är förvånad över hur förhållandevis långsamt digitaliseringen har gått i reklambranschen. Där har mediebyråerna har kommit längre. Det ska bli superspännande att få in mer av det i de kreativa processerna.

Varför tar ni över Brindfors istället för att starta nytt från scratch?
– Det finns en välfungerande infrastruktur på plats och ett fantastiskt varumärke i grunden. Det finns dessutom många fördelar med att ta över en verksamhet som redan är up and running.

Hur ser Brindfors situation ut just nu?
– Nu är det full fart framåt som gäller. De har haft några stökiga år bakom sig. Men det är en väsentlig skillnad jämfört med att vara ett lokalägt bolag. Vi kan driva en verksamhet som är anpassad efter lokala behov. Vi får också en mycket mindre administrationsapparat och fatta extremt snabba beslut.

Vad är din analys av de problem som byrån haft?
– Det började för några år sedan med en del stora kundtapp, bland annat Saab som gick i konkurs. Sedan har man varit anpassade till att vara en amerikansk byrå med allt vad det betyder. Att vi blir en lokal byrå kommer att ha stor effekt på verksamheten och engagemanget.

Vad kan de anställda förvänta sig?
– Framför allt ett helt annat engagemang på byrån. Det kommer att bli en större grad av delaktighet. Det är viktigt att snabbt bygga en egen kultur. Sedan behöver vi hitta något eller några fler spännande uppdrag.

Hur ser du på att förvalta arvet som namnet bär med sig?
– Fantastiskt roligt. Det är en ära att driva byrån framåt. Jag tycker de förtjänar en plats på den svenska reklammarknaden.

Vad har ni för målsättningar kreativt?
– Vi har så klart jättehöga ambitioner kring det.

Har ni samarbeten med andra byråer på gång?
– Det får framtiden utvisa. Men vi för lite samtal med några för tillfället för att kunna skapa ett ännu bredare erbjudande.

När ska Brindfors bli lönsamt igen?
– De första månaderna i år har vi visat svarta siffror, så nu rullar det på.

Hur ser den finansiella situationen ut?
– Det får IPG svara på, men vi har en solid plan vilket gör att det är full kraft framåt som gäller.

Fem år med Brindfors

 År Omsättning MKR Resultat (EBITDA) MKR
2015 155 -6,4
2014 161 -14
2013 158 -11,2
2012 203 -27,4
2011 226 -27,2

Dela sidan: