Dela sidan:

För två veckor sedan annonserade Skellefteå Kraft att de efter fyra år som kund hos Åkestam Holst gick vidare till Volt. Anledningen till bytet var inte missnöje, utan att Skellefteå Kraft som kommunalt bolag var tvingade till att byta. Samarbetet med Åkestam Holst har renderat i kampanjer som "För dig som älskar energi men vill slippa tänka på el" och "Energilåten". Här berättar Ann-Katrin Högdahl, marknadskommunikationschef på Skellefteå Kraft, om varför valet till slut föll på Volt. 

Hur såg er kravprofil ut när ni började leta?

– Vi var ute efter en en byrå som hade erfarenhet och kunde jobba över flera discipliner - content, reklam, pr och digitalt. Viktigt var också att de kunde jobba integrerat över alla olika kanaler. Vi ville även hitta en byrå som hade ett brett erbjudande med stort affärsfokus.

– Sen är det så klart alltid viktigt att byrån förstår vår affär, våra utmaningar och att personkemin mellan arbetsgrupperna fungerar.

Hur gick det till när ni började sondera terrängen efter tänkbara kandidater?

– Vi tog hjälp av byråvals-konsulten Gunilla Bergh på Engage Marketing. Vi har jobbat med henne för att ta fram kravprofil och scanna av vilka byråer som skulle kunn passa utifrån det. I och med att vi sitter i Skellefteå och inte träffar lika många människor inom branschen i resten av landet var den här hjälpen väldigt värdefull.

Hur jobbade ni i upphandlingen?

– Vi ville ge byråerna samma grundförutsättningar genom att gå ut i pitch. Att ge dem en brief och en utmaning att lösa för att sedan bedöma kandidaterna efter det. Fördelen med att jobba genom pitch är att det är ett så strukturerat arbetssätt att utvärderingsarbetet blir lättare att göra.

– I slutändan valde vi Volt eftersom de hade det bästa totalresultatet i den utvärdering som gjordes. Vi gillade hur de tog sig an utmaningen, deras målgrupps- och affärsförståelse. 

Hur mycket påverkade priset i valet?

– Det är så klart en av variablerna i bedömningen, samtidigt var det inga stora skillnader mellan de byråer vi valde mellan.

Vad har du lärt dig av upphandlingen?

– Den hjälp vi fick av byråvalskonsulten Gunilla Bergh har varit ovärdelig, det har gjort att vi sparat en himla massa tid. Sen har jag insett vikten av att ha en tydlig kravprofil och att man får chansen att träffa byråerna för att verkligen ställa de frågor som är viktiga för ett bra samarbete. 


Dela sidan: