Dela sidan:

Resumé berättade igår om hur MullenLowe Brindfors köps loss från nätverket av den tillförordnade vd:n Johan Öhlin och Starcoms avgående vd Jonas Dahlquist. Detta efter flera års kräftgång med röda siffror, kundtapp och omstruktureringar. Via mejl förklarar MullenLowes EMEA-chef Jeremy Hine varför de nu väljer att kasta in handduken i Sverige.
– Vi kände att det bästa för byråns framtid vore ett lokalt ägarskap. De fristående byråerna gör bra ifrån sig i Norden, och det är en modell som vi vill efterlikna. Hos MullenLowe Group ser vi ständigt över våra lokala byråer, och den här planen har tagits fram och finslipats under flera månader, säger han.

Hur mycket säljer ni byrån för?
– Det kommenterar vi inte.

Brindfors kommer även fortsättningsvis att samarbeta med nätverket genom en affiliate-konstruktion. På så vis behåller de sin närvaro i Norden utan att behöva täcka upp för de förluster som gjorts de senaste åren. Samtidigt får de nya ägarna en större frihet att agera självständigt och slipper den tungrodda administrationen som det innebär att ägas av ett amerikanskt börsnoterat bolag (IPG).
– Vi har sålt verksamheten till två fantastiska lokala partners. Johan har en verklig kärlek och kunskap om Brindfors varumärke, och Jonas har viktiga erfarenheter av att jobba med många kanaler, säger Jeremy Hine.

Byrån har några svåra år bakom sig. Var det någonsin en möjlighet för er att stänga den helt?
– Man måste beakta många olika parametrar när man utvärderar framtiden för en verksamhet. MullenLowe Brindfors har mycket liv kvar i sig, med några fantastiska människor och kunder. Att stänga ner var aldrig ett verkligt alternativ för oss. Norden är fortsatt en viktig region och den här affären ger oss möjlighet att finnas kvar där.

Varför lyckades ni inte göra byrån lönsam?
– Marknaden har varit tuff. När du tappar en så pass stor kund som Saab (år 2011) får det effekter. Andra stora kunder har lämnat av olika anledningar, och även om vi har strukturerat om verksamheten har vi ändå inte lyckats nå lönsamhet. Men utifrån situationen som vi befann oss i för tre-fyra år sedan har resultatet förbättrats avsevärt.

Är den svenska marknaden svårare för nätverksbyråer än andra?
– Ja och nej. Om du har några starka lokala varumärken som kunder klarar du dig bra. Många av dessa ligger hos fristående byråer. Det hjälper också om du har några relevanta internationella kunder.

Hur kommer er relation med Brindfors att se ut i framtiden?
– Vi kommer fortsatt att ha en nära relation. Byrån behåller MullenLowe-namnet och kommer att vara en affiliate till oss. Vi har inte sålt den för att dra oss ur. Det ligger i vårt intresse att byrån utvecklas väl och jag ser fram emot att arbeta med Johan och Jonas.


Dela sidan: