Allt fler konsumenter söker sig till e-sport och gaming online. Nu växer tittargapet till traditionell sport. Det visar Mediavisions senaste analys "E-sports & gaming 2016/2017".

Tittandet på tävlingar inom dataspel eller på videoklipp om spelande haft en stark tillväxt i Sverige under de senaste åren.Tidigt under hösten 2016 visade Mediavisions siffror att detta innehåll för första gången lockade fler onlinetittare än traditionell sport.

Mediavisions senaste analys visar tydligt att utvecklingen har förstärkts. Under det fjärde kvartalet 2016 lockade e-sport och gaming i snitt 370 000 tittare dagligen vilket är en tillväxt på 35 procent jämfört samma period 2015. Traditionell sport online lockade avsevärt färre, med 280 000 webb-TV-tittare en genomsnittlig dag.

Framför allt är tittandet bland unga mycket stort. Drygt 15 procent av alla 15-24-åringarna tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag. Även om det hittills har varit den unga målgruppen som har drivit på tillväxten, ser Mediavision tydligt att konsumtionen ökar även i de högre åldersgrupperna.

Det är i synnerhet Youtube som lockar tittare. Den Google-ägda streamingjätten har dessutom vuxit och når idag fler e-sport- och gamingtittare jämfört med samma period 2015.

Sannolikt ligger lanseringen Youtube Gaming i augusti 2015 bakom en stor del av tillväxten. Youtube är inte bara dominant inom kategorin gaming utan även inom e-sport, där Twitch är den andra stora plattformen. Utöver Youtube och Twitch är det i dagsläget få konkurrera om räckvidden. Dock talar det mesta för ökad konkurrens framöver.

– En mycket snabb tillväxt i konsumentledet leder till en intressant utveckling även bland aktörerna på den här marknaden. Både Twitter och Facebook har satsat stort och visat att e-sport är framtidsmarknader också för dem. Men även nordiska aktörer är aktiva, till exempel MTG och danska Egmont. Mediavision följer därför den nordiska och svenska e-sport- och gamingmarknaden mycket nära säger Torbjörn Axelsson, analytiker på Mediavision i ett pressmeddelande.