Det var vid Mobile World Congress i Barcelona för några veckor sedan som Scania One presenterades. En plattform där Scania samlar sitt digitala tjänsteutbud för sina fordonskunder. Plattformen har utvecklats tillsammans med Ericsson och redan på ett tidigt stadium insåg man att precis som mobiltelefonbolagens app-plattformar måste Scania öppna för utomstående utvecklare att ta fram nya tjänster.

– Vi förstod snabbt hur ointressant en plattform som bara vi stödde skulle bli. För vi skulle aldrig själva komma på alla tjänster som externa utvecklare, startups, tredjepartsbolag kan utveckla. Om en plattform inte är öppen kommer den självdö, säger Jonas Svanholm på Scania.

Han ställer sig inte främmande för marknadsföringstjänster eller marknadsundersökningar via plattformen.

Läs mer om Scania One i veckans utgåva av Insikt Marknad.

Mer i veckans brev

Daniel Juhlin, marknadschef Byggmax, om att lägga sina recept på Facebook.

– Hollywood förklarar varför Gevalia har rätt reklam

– Veckans byråtrend

Har du ingen prenumeration på Resumé Insikt? Skaffa den här.