Dela sidan:

Ifjol avslöjade SVT att Arbetsförmedlingen satsade 100 miljoner av skattebetalarnas kronor på att utveckla en ny sajt, som aldrig lanserades. Resumé genomförde då en granskning som visade att myndigheten anlitat hela 31 olika leverantörer för 70 miljoner kronor, till ändamålet, utan att ro projektet i hamn. 

LÄS MER: Arbetsförmedlingens sajtfiasko – har bränt 100 miljoner kronor

Kalaset slutade med några kringtjänster samt att den befintliga sajten uppgraderades. Det kostade ytterligare 20 miljoner kronor att slutligen få alla bitar på plats och en ny lansering av Platsbanken kunde genomföras. 

Nu visar läckta uppgifter från en intern rapport som Breakit har tagit del av att "kundnöjdheten" efter uppgraderingen har nära halverats, från 45 procent till 23. Undersökningen visar dessutom att hela 1 av 4 som besöker sajten inte lyckas genomföra sitt ärende. 

Erik Sandström, direktör för digitala tjänster på Arbetsförmedlingen säger till techsajten att nedgången i nöjdhet bland användarna är större än väntat, men att det beror på de har "missbedömt effekten av att vissa funktioner som fanns i gamla Platsbanken inte fanns med i första versionen av den nya."

Man hade dock väntat sig viss nedgång. 
– När man gör så stora förändringar i en digital tjänst går kundnöjdheten nästan alltid ned innan den går upp igen. Vi haft ganska mycket barnsjukdomar, vilket har påverkat, säger han till Breakit

Arbetsförmedlingen arbetar fortfarande med att göra om hemsidan helt. 
– Vi gör det löpande, och vi kommer även att avveckla en hel del innehåll. I dag är sajten väldigt omfattande, kommenterar Erik Sandström.


Dela sidan: