Säsongen 1994 var den första som Åbros logotyp prydde AIK-spelarnas tröjor. Årets säsong blir alltså den sista, det meddelade AIK:s vd Mikael Ahlreup idag.

– Vi är stolta över att ett och samma företag valt att vara huvudsponsor till AIK Fotboll i 23 år och när man lämnar över den stafettpinnen till nästa år så gör man det på ett sätt som berör oss alla. Vi ser fram mot att förvalta det förtroendet och samla in så mycket pengar som möjligt till forskningen, säger han till AIK:s hemsida.

Anledningen till att Åbro bryter samarbetet är att Carlsberg äger serveringsrättigheterna på Friends Arena, något som gjort det svårt för Åbro att aktivera sponsorskapet.

För att hedra samarbetet erbjöd Åbro AIK att välja en välgörande organisation som istället ska pryda tröjan under Allsvenskans 20 inledande omgångar, valet föll på Hjärt- och lungfonden, en organisation AIK har täta kopplingar till efter den tragiska bortgången av målvakten Ivan Turina 2013. Målvakten avled efter ett hjärtfel.

– Jag har samlat på mig en hel del minnen under de här åren men något som påverkade mig djupt och som jag fortfarande känner tyngden av många år senare är förlusten av Ivan Turina, säger Henrik Dunge, vd och ägare på Åbro Bryggeri till AIK:s hemsida.