Reklambyrånätverket Havas UK lämnar Google och Youtube...
Franska byrånätverket Havas är världens sjätte största, och spenderar årligen omkring 175 miljoner pund – nära 2 miljarder kronor – på digitala annonser i Storbritannien, med kunder som O2, Dominos, Emirates och Royal Mail. Nu väljer man, som första stora byrånätverk, att dra tillbaka annonspengarna från både Google och Youtube. Orsaken till att man lämnar Google är att plattformen inte lever upp till nätverkets krav på hur innehållet visas, till exempel hur snabbt och med vilka filter, rapporterar The Guardian. Det med anledning till att man inte har kunnat kontrollera huruvida man hamnar tillsammans med känsligt material, till exempel extremism eller antisemitism. 

Även den brittiska regeringen har tidigare dragit tillbaka annonsörspengar från Google, tillsammans med BBC och The Guardian. 

...Och nu ska Google ge annonsörerna mer kontroll
I skenet av kritiken meddelar nu Google i en bloggpost att annonsörer ska ges ökad kontroll över var deras innehåll hamnar. I ett första steg ska man se över policyes och varumärkeskontroller. Under kommande vecka ska de första ändringarna komma, och de ska gälla såväl Google som Youtube. Huruvida det leder till att Havas återvänder till plattformarna återstår att se. 

Turkisk tidning avbldar Merkel som Hitler
I förra veckan blossade en konflikt upp mellan Turkiet och såväl Nederländerna som Tyskland. Det för att länderna har stoppat turkiska politiker från att kampanja i länderna inför en folkomröstning som genomförs för att ge president Erdogan mer makt. Presidenten har kallat ländernas metoder för nazistiska. I tidningen Günes, som enligt AFP är trogen den turkiska regeringen, har Angela Merkel dessutom frontat ettan som Adolf Hitler, enligt Omni.

Löfven vill stoppa falska nyheter
Statsministern vill ta till krafttag mot falska nyheter och "påverkansoperationer" från utlandet, inför nästa valrörelse, enligt en debattartikel i DN. Därför ska bland annat Säpo hålla en genomgång för alla partiledare för samtliga riksdagspartier. Dessutom ska Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, samla representanter för massmedier och sociala medieplattformar:

Det "för en dialog om utvecklandet av informations- och cybersäkerhet. Syftet är att öka mediernas medvetenhet om och förmåga att stå emot försök till dataintrång och annan otillbörlig verksamhet", skriver Stefan Löfven

Två övergångar i tv-sportjournalistiken
Fotbollsexperten Hasse Backe lämnar Discovery för att återvända till CMore och TV4, enligt Expressen. Samma tidning rapporterar att den tidigare skidskyttedrottningen Magdalena Forsberg lämnar SVT för Discovery inför vinter-OS i Pyeongchang.