Dela sidan:

Dagens kommunikationssamhälle sitter på en makt där många inblandande inte är medvetna om hur eller på vilket sätt deras arbete påverkar mottagarna. Effekten blir att kommunikationen förstärker normer och attityder i vårt samhälle. De senaste tidens debatt kring Gina Tricots reklamkampanj med en storytelling kring hur företaget arbetar med "hållbart mode" genom att visa arbetare i bland annat Indien, är ett tydligt exempel på detta.

För hur kan en reklam med så tydlig försköning av slavsamhällets strukturer av bomullsplockare eller attityden kring konsumentignorans av kemikalieproblematik undgå en hel produktion utan att någonstans på vägen bli ifrågasatt? Fanns det ingen på reklambyrån, produktionsbolaget eller hos kund som för en stund tittade på sitt verk och ifrågasatte hur reklamen skulle kunna uppfattas? Ska det vara orimligt att förvänta sig att en bransch ska våga vara kritiska och ta ansvar för vad de egentligen kommunicerar?

Vi som kommunikatörer behöver ställa krav på vår bransch, på oss själva och på vår omgivning för att få ett klimat som inte förstärker ojämlika strukturer och som förankrar tanken om reklam som bakåtsträvande. Genom insikt blir den enklare för gemene person att skapa en mer mångfacetterad bild av sitt arbete och sin bransch. Kommunikationsskolor ska ha som standard att lära ut kritiskt tänkande, CSR och föra en diskussion kring medveten kommunikation. Vi behöver skapa förståelse för vad makt är och vad som händer om ansvar inte tas kring tvivelaktiga teman.

På så sätt kommer eleverna i sin framtid kunna äga valet att göra avvägd reklam eller inte. Detta skapar även en utmanande bransch som vågar kritisera sig själv och sina tidigare sanningar. Likaså behöver arbetsgivare ställa krav på sina anställda där exempelvis fortbildning kan hjälpa arbetstagarna att förstå sin position och vad de kan göra med den. Det måste bli enklare för gemene kommunikatör att förstå problematiken kring hur dagens reklam kan uppfattas och vilka ideal som förankras.

Kommunikationsbranschen behöver gå ifrån denna problematik som en icke-fråga och våga ta sig an utmaningen att ifrågasätta sig själv. Det behövs skapas förutsättningar för att kunna producera rättvis reklam med medarbetare som är inbegripa med vad de sätter för ton gentemot sina åhörare. Dagens konsumenter är kritiska och kommunikationsbranschens medarbetare behöver följa efter för att kunna skapa reklam som lever upp till dagens attityder. Det är dags att kommunikationsbranschen tar sitt ansvar över makten de äger.


Dela sidan: