1) Var ihärdig
När du inte får gehör kan det vara så att reportern på andra sidan inte har sett pressmeddelandet. Men du kan nästan vara säker på att det snarare handlar om att "nyheten" inte håller måttet. Att i det läget likt en stalker börja telefonterrorisera reportern kan skada ryktet både för dig själv och ditt företag. På redaktionen kommer du alltid vara förknippad med tjat. För varje desperat försök tilltar tomheten i ditt ursprungliga mejl och bilden av företaget dräneras på substans.

2) Använd adjektiv
"Succéfylld", "banbrytande" och kanske till och med "snygg". I ett säljsamtal kan superlativen fungera som betingning på handfallna konsumenter. Men i ett pressmeddelande blir det banala smömoset avskräckande. Håll dig till fakta. Siffror och konkreta förändringar är alltid bättre än ett lingo som känns hämtat från en Harlequin-novell och skönmålande beskrivningar. Adjektiv är överflödiga. Punkt.

3) Photoshoppa
En talang har värvats till ert företag. Med meriter och färdigheter som kommer att rusta er för framtiden och stärka attraktionskraften mot kunder. Bifogat kommer en porträttbild i sepia eller frostat glas där människan tittar bort som i en konstnärlig pose. Plötsligt förvandlas förtroendet till "Vad fan är detta?". Glöm aldrig bort vad ni egentligen sysslar med! Det är en rekrytering och en människa som vi pratar om, inte ett Instagramflöde för en poserande influencer.

4) Ring runt på redaktionen
Får du nej av reporter X så kan du vara säker på att du inte bara kommer att få nej av reporter Y. En redaktion är ett kollektiv som tar kollektiva beslut. Den öppna diskussionen om vad publiceras är ständigt levande. Räkna med att samma sak gäller ditt pressmeddelande. Att i det läget pröva lyckan från ö till ö framstår inte bara som en kärlekskrank desperation klockan fem i tre, det är som att ringa runt till olika handläggare på Försäkringskassan när man har fått nobben. Det blir en prick i registret.

5 Lova för mycket
"Vi har en stor grej på gång. Ni får den exklusivt." Sedan kommer en bifogad fil av pseudokaraktär. Har ni läst historien "Pojken och vargen" ...?

... och gör inte så här heller
Lova aldrig dina chefer publicering.
Lova aldrig dina kunder publicering.
Fråga aldrig "när publicerar ni?"
Ha grundinställningen: "De kommer aldrig att publicera."

Texten publicerades ursprungligen i senaste numret av Resumés magasin. Fixa din prenumeration här.