Dela sidan:

Resumé har tidigare rapporterat om uppgifterna, först presenterade av förre Expressen-journalisten Mathias Lühr, att C More tappar Allsvenskan. Vinnare är Discovery Networks Sweden, med Kanal 5 och Eurosport, som från och med år 2020 tar över sändningarna. Prislappen landar på drygt det dubbla jämfört med dagens nivå. Enligt Sportbladets uppgifter rör det sig om 540 miljoner kronor per säsong. Avtalet sträcker sig till och med 2025. 
– Fotboll är enormt stort i Sverige och den passion och engagemang som klubbar och supportrar skapar kring Allsvenskan och Superettan vill vi förmedla till fler än någonsin. Vi kommer att göra det via Kanal 5, Eurosport och Eurosport Player som kommer att erbjuda möjligheten för supportrar att se sitt favoritlag var som helst, när som helst och på alla skärmar. Vi är stolta att få ta över denna starka rättighet som C More har arbetat med under flera år och vi är redo att utveckla och ta den vidare, säger Mike Lang, President International Development, Digital & Discovery Nordics, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Scherman om rättighetsstriden: "Konsumenterna får ta smällen"

Nyheten kommer att presenterades under fredagen. C Mores kommunikationschef Johan Gustafsson bekräftar för Resumé att de inte vunnit avtalsstriden, men vill avvakta med kommenterarer. För deras del innebär tappet av Allsvenskan ett tungt avbräck. C Mores nya strategi handlar om att vara ledande inom svensk sport och underhållning. Nu blir det svårt att försvara den positionen.

"Bara att gratulera det jänkeägda tv-bolaget till en rolig rättighet att jobba med även om vi på C More har tre år kvar. Förstår givetvis att klubbarnas ledning går efter stålarna eftersom de flesta elitklubbar sliter med ekonomin och man behöver varenda krona för att driva verksamheten" skriver Olof Lundh i en kommentar på Fotbollskanalen där han samtidigt kritiserar Sef:s bristande transparens. 

Sportbladets reporter Patrik Brenning skriver i en krönika att de allsvenska klubbarna kan jubla över större intäkter – men att serien knapast kommer att bli bättre. 
"Hur Discovery nu ska lyckas med den dubbla prislappen får någon ekonom räkna ut. En annan väg att gå hade varit att komma överens med en tv-kanal, till exempel SVT, om ett pris för fria sändningar av serien. Då hade allsvenska verkligen haft potential att explodera" skriver han.

På Discovery är det emellertid gladare miner:

– Det här är ett historiskt avtal och en milstolpe i vårt satsning på Eurosport och visar tydligt vår ambition att satsa på lokalt, relevant och exklusivt innehåll. Vi är glada över att få arbeta tillsammans med elitklubbarna från 2020 och göra fotbollen mer tillgänglig för alla, kommenterar Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery Networks Sweden.

C More (tidigare Canal+) har sänt Allsvenskan sedan 1998. 
– Vi har genomfört en grundlig, öppen och transparent process där alla intresserade budgivare fått chansen, och de har verkligen arbetat proffsigt med sina respektive anbud vilket vi är mycket tacksamma för. I värderingen av inkomna bud har vi valt Discovery Networks Sweden, som både totalt sett och i alla delar visade upp det bästa anbudet. Därför väljer vi att göra ett historiskt skifte från och med säsongen 2020 och ser fram emot det nya samarbetet med Discovery, menar Mats Enquist, generalsekreterare i Sef.



Dela sidan: