Dela sidan:

Enligt konsultföretaget Accenture Strategys undersökning uppger hela 82 procent av de 250 tillfrågade svenskarna att de idag är mindre lojala mot varumärken än tidigare. Detta samtidigt som företag varje år spenderar miljarder kronor på föråldrade kundlojalitetsprogram. Accentures undersökning visar att svenskarna uppskattar när varumärken har en nära kontakt med sina kunder genom blad annat individanpassade rabatter, hög kundkännedom, möjlighet till påverkan och samarbete med influencers de respekterar. 

– Det har uppstått nya sätt att bygga lojalitet hos kunderna, främst drivet av företag som experimenterat med kreativa digitala kundupplevelser. Idag känner konsumenter intuitivt vad det är som får dem att fastna för ett visst varumärke – låga priser och pålitlig service skapar inte längre lojalitet som de traditionellt gjort. De organisationer som håller sig fast vid traditionella kundlojalitetsprogram som inte längre fungerar riskerar att både tappa lönsamhet och driva bort kunder, säger Daniel Hjelte, Managing Director på Accenture Strategy i Sverige.

Samtidigt som svenskarna är mer illojala mot varumärken är vi redo att spendera mer pengar på de vi älskar.

Undersökningen "Seeing beyond the loyalty illusion – It's time you invest more wisely" utgår från attityder och erfarenheter hos 25 426 konsumenter världen över där de svarat på frågor om lojalitet kopplat till varumärken och organisationer. Undersökningen genomfördes mellan juli och augusti 2016, du kan läsa hela rapporten här.



Dela sidan: