Dela sidan:

I en debattartikel i Resumé hävdar Gustav Martner att sex visst säljer och att antalet sjunkande anmälningar som kommer in till Reklamombudsmannen beror på att Sveriges Kvinnolobby inte exponeras för sexistiska reklamkampanjer längre.

Han har faktiskt rätt. Han drar bara inte riktigt de rätta slutsatserna.

Att sex fortfarande skulle sälja? Ja, kanske det. Men samtidigt är det bara en specifik grupp företag som godtyckligt klarar sig med livhanken i behåll genom att gå med sexistiska reklamkampanjer i Sverige. Och det mot en lika begränsad och förhoppningsvis krympande målgrupp. Exempel: spelbolag som marknadsför sig mot unga killar. Men det är just unga killar, och det är just spelbolag. I stort sett alla andra annonsörer skulle åka på stryk av sina målgrupper.

Att Sveriges Kvinnolobby inte exponeras för sexistiska reklamkampanjer i sociala medier längre är helt riktigt. Men om man ser över statistiken för vilken typ av anmälningar som minskat så är det definitivt inte de som har sitt ursprung i sociala medier. Det är med sannolikt anmälningarna gällande traditionell media som står för minskningen.

Och även om det vore så att det var sociala medier som hade minskat så är det ändå en vinst. Sveriges Kvinnolobby exponeras inte för sexistisk reklam för att de är kvinnor. Nu råkar det vara så att ungefär halva Sveriges befolkning också är kvinnor, och därför också enligt samma logik borde slippa exponeras för sexistisk reklam. Och det är ju super. Det som skulle behöva hända då, för att Martners teori ska hålla, är att den manliga halvan av befolkningen skulle behöva se dubbelt så mycket könsdiskriminerande reklam för att vi ska kunna utesluta en minskning. Nåja.

Jag grundade Annonsrådet med intentionen att göra sociala medier till en bättre plats. Jag förväntade mig att jag skulle få mycket mer mothugg och stöta på patrull i mycket större utsträckning än jag gjort. Men baserat på den respons jag har fått så är marknaden redo att självregleras. Merparten av den svenska befolkningen och stora delar av näringslivet vill INTE ha sexistiska eller könsdiskriminerande reklamkampanjer.

Den medvind Annonsrådet har haft under sina första 3 levnadsmånader stannas istället upp av ett flertal andra faktorer, som är ÄNNU viktigare att fokusera på.

1. Facebooks supportfunktion, dit man som privatperson gör sina anmälningar, är inte funktionsduglig.

2. Svenska politiker har väldigt lite kompetens inom sociala medier och har inte en tillstymmelse till chans att ställa några som helst krav på de stora sociala medie-aktörerna.

3. Folk vet inte hur det går till när man anmäler reklam, varken till Reklamombudsmannen eller till Facebook eller någon av de andra sociala mediejättarnas supportfunktioner.

Vi i Annonsrådet tar vårt ansvar. Vi utbildar våra medlemmar i hur man anmäler. Vi får såväl reklamkampanjer som organiskt innehåll och artiklar från publicister borttagna från Facebook. Och hur gör vi det? Genom att använda gemensam storlek (styrka) i kombination med kunskap kring tech och data, för att få till en förändring.

Och snart är det också dags för både Facebook och svenska politiker att ta sitt ansvar i frågan kring könsdiskriminerande reklam. Och vi hjälper dem gärna på traven, men vi kan inte göra hela jobbet åt dem.

Och psst... De faktiska reklamkampanjerna på Facebook är som en sval bris om man jämför med alla videos och bilder som läggs upp av de stora native-sidorna med miljontals följare som finns på sociala medier. Typ 9GAG och Viral Thread. Lagstiftning kommer aldrig komma åt dem. Men det gör Annonsrådet.

Amanda Oxell
Grundare Annonsrådet
Sociala medie-strateg Maxus



Dela sidan: