Dela sidan:

I början av 2016 inledde IQ tillsammans med organisationen STAD (Stockholm förebygger Alkohol- och Drogproblem) och allsvenska fotbollsklubbarna AIK, Djurgården och Hammary samarbetet Fotboll utan Fylla. Målet är att skapa en trevligare fotbollsupplevelse genom att minska antalet kraftigt berusade personer på fotbollsmatcher. 

Idag släpper de nästa steg av kampanjen genom två reklamfilmer. Filmerna visar hur det skulle se ut om besökarna hade samma fyllenivå på föräldramöten och biografer som på fotbollsmatcher.

Igår gick klubbarna ut med en gemensam debattartikel där de hävdade att var tionde matchbesökare är kraftigt berusad.

"Att vuxna besökare dricker ett par öl i samband med fotbollsmatcher är för de flesta inget problem, precis som det inte är det för de flesta vuxna som dricker lite vin till maten på restaurang. Men att kombinationen fotboll och alkohol i vissa fall kan skapa problem och stök är ingen hemlighet" skriver de i debattartikeln.

Filmerna är framtagna av Forsman & Bodenfors och producerade av Giants&Toys, regissör är Jens Jonsson och mediebyrå är Scream. De kommer att visas på TV och via digitala kanaler under den hela allsvenska säsongen.



Dela sidan: