Dela sidan:

En stor sexskandal har uppdagats i den amerikanska mediebranschen de senaste veckorna. New York Times avslöjande om hur tv-kanalen Fox News under 15 betalat ut sammanlagt 117 miljoner kronor till fem kvinnor som säger sig ha blivit sexuellt och verbalt trakasserade av Bill O'Reilly.

Han har tidigare anklagats för två fall av sexuella trakasserier, men New York Times har hittat ytterligare tre fall där kvinnor anklagar programledaren för trakasserier.

Under 15 åren har den amerikanska tv-kanalen Fox News betalat ut sammanlagt 13 miljoner dollar (117 miljoner kronor) till fem kvinnor som säger sig ha blivit sexuellt eller verbalt trakasserade av programledaren Bill O'Reilly, uppger The New York Times.

Även i dessa fall har Fox News eller Bill O'Reilly själv kompenserat kvinnorna med stora belopp i utbyte mot att de inte driver fallen rättsligt eller pratar om anklagelserna. En av förlikningarna ska ha gjorts så sent som förra året.

21st Century Fox har skrivit i en kommentar till tidningen att Bill O'Reilly bestrider anklagelserna. Program "The Bill O'Reilly Factor" är ett av USA:s populäraste nyhetsprogram, med nästan fyra miljoner tittare i genomsnitt. Efter veckan har flera prominenta varumärken dragit tillbaka sin annonsering i programmet, skriver AdAge.

Se listan nedan:

Mercedes-Benz
BMW
Hyundai
Mitsubishi
Subaru
Lexus
Carfax
TrueCar
GlaxoSmithKline
Sanofi (creator of Gold Bond and ACT mouthwash)
Advil
Bayer
Credit Karma
The Wonderful Company
Coldwell Banker
the Society for Human Resource Management
Wayfair
Orkin
Constant Contact
UNTUCKit
Ainswort
Pet Nutrition
T. Rowe Price
Allstate
Esurance and Amica Insurance
H&R Block
WeatherTech
BambooHR
Jenny Craig
Ancestry
Old Dominion
Freight Line
Legal Zoom
Vision Works
Invisalign
Pacific Life
Stanley Steemer.



Dela sidan: