Dela sidan:

United Airlines pr-mardröm efter passagerarskandal
I söndags kväll läckte filmer ut i sociala medier på hur United Airlines släpade en passagerare av ett överbokat plan. Orsaken var att han ville inte ge upp sitt säte. Eftersom flygplanet var överfullt lottade en dator vilka passagerare som skulle tvingas lämna. Tre av de fyra utvalda godtog erbjudandet – 800 dollar och en natt på hotell. Men den fjärde, en medelålders läkare, vägrade och blev utdragen med våld. 


Filmklippen ledde till en storm mot flygbolaget i sociala medier och en pr-mardröm att hantera. 
– Med tanke på videon räcker inte ursäkter och löften om att United undersöker vad som hänt. De måste ta in en välkänd och respekterad person som ser över och fixar deras kundbemötande, säger Gene Grabowski, partner, Kglobal till AdAge.

United Airlines vd Oscar Munoz har kommenterat incidenten i ett uttalande.
– Jag ber om ursäkt för att vi behövde omboka de här kunderna. Vår personal samarbetar med myndigheterna och genomför en egen utredning om vad som hänt.

Snabbhet skapar faktafel i terrorbevakningen 
Som Resumé rapporterat förekom ett antal sakfel i rapporteringen kring terrorattentatet i Stockholm. Nu anser kritiker att medierna hade för bråttom med att kabla nu obekräftade uppgifter, enligt DN Kultur
– Genom att inte rapportera obekräftade uppgifter så kanske de etablerade medierna missar något, men i längden vinner de på det. Och också som användare av de sociala medierna måste man ta hänsyn till detta, säger professor Christian Christensen vid IMS, Institutionen för mediestudier i Stockholm, till tidningen.

Faceboooks köp av Instagram en succé
Det har gått fem år sedan Facebook köpte upp bilddelningsappen Instagram för en miljard dollar. I backspegeln framstår köpet som en av de bästa affärerna genom alla tider i Silicon Valley, skriver Recode. Detta trots att prislappen vid tiden ansågs hög för ett företag som inte tjänade några pengar. 

PewDiePie lovar att bli "familjevänlig"
Youtubestjärnan Felix "PrewDiePie" Kjellberg har nyligen varit i blåsväder efter att ha blivit anklagad för antisemitism. Därefter har hela Youtube tappat annonsörer eftersom reklamsnuttar hamnat i anslutning till hatiskt innehåll. Som en konsekvens har videoplattformen tagit fram en ny reklampolicy, vilket innebär att flera av PewDiePies videos har blivit av med sina annonsplatser. Därför lovar han nu i en satirisk video att i framtiden undvika svordomar, sexuella- och Hitler-skämt.

Videotjänsten Bambuser börsnoteras 
Bambuser var långt före både Twitter och Facebook med att erbjuda möjligheten att livesända över nätet. Nu ska bolaget börsnoteras, rapporterar DI Digital. Teckningskursen om 9,2 kronor ger ett bolagsvärde på 115 Mkr. Sedan 2014 har Bambuser riktat in sig på försäljning mot företag och Aftonbladet, NRK och Deutsche Welle finns på kundlistan.



Dela sidan: