United Airlines dröjde med riktig ursäkt
Bilderna på hur Doktor David Dao slits våldsamt av det överbokade flygplanet., hur han skriker och slagits blodig i ansiktet, har spridits världen över och försatt United Airlines i en djup pr-kris. Efter ett misslyckat försök till en pudel beklagade flygjättens vd Oscar Munoz på tisdagen det inträffade – och lovar presentera åtgärder
"Ingen ska någonsin behöva bli behandlad så här", skriver han i ett officiellt uttalande.

Nätet sänker flygjättens betyg
När kritiken i traditionella och sociala medier inte räcker har ett stort antal användare gett United Airlines bottenbetyg på recensionssajten Yelp där flygbolaget har flera sidor för sina hubar. Sidan för flygplatsen i Chicago, där inscidenten ägde rum, har fått sitt betyg mest sänkt. Rapporterar Mashable

Aktien rasar
Flygbolagets aktier har även fallit kraftigt på börsen. Aktien återhämtade sig under dagen, men marknadsvärdet beräknas ha sjunkit med 250 miljoner dollar, rapporterar CNN.

Konkurrenterna trollar under pr-krisen
Medan United Airlines möts av offentlig avsky efter den virala incidenten från Chicago är konkurrenterna inte sena med att dra vinning av situationen.
Emirate Airlines har släppt en 30-sekunders film som utmynnar i budskapet.
"Fly the friendly skies... this time for real" — en tydlig blinkning till United Airlines berömda slogan.


 

Flygbolaget The Royal Jordanian hade en lite mer subtil ton:


Mitt i kritikstormen: United Airlines stämmer parodisajt
Jeremy Cooperstock ska ha samlat ihop tiotusentals klagomål mot United Airlines sedan 20 år tillbaka och samlat ihop dem på parodisajten untied.com. Nu stäms han av flygjätten som vill att han begränsar de parodiska inslagen, rapporterar Mashable.

– Det är ingen tillfällighet att det är United Airlines som hamnar i den här situationen om man ser till kärnan i bolagets filosofi; att passagerare inte är människor. Då blir inte heller de anställda människor", säger han till sajten.

Men vd:n får behålla sitt prestigepris 
I bakvattnet av United Airlines pr-mardröm har magasinet PRWeek dragit till sig oönskad uppmärksamhet genom att man nyligen prisat flygbolagets vd Oscar Munoz som årets kommunikatör i USA. Det rapporterar AdAge.
"En utmärkt ledare som verkligen förstår värdet av pr", skrev man i en tweet för några veckor sedan.
Tidningens chefredaktör har meddelat att de inte kommer dra tillbaka flygbolags-vd:n utmärkelse. I går publicerade sajten en artikel med rubriken "United Airlines need to do better", men den intressanta passagen...
"I rättvisans namn ska sägas att om PRWeek hade valt ut "Årets kommunikatör" i dag, så skulle vi inte prisa Oscar Munoz.

Facebook raderar bilder från terrorattacken – efter kritikstorm
Facebook lovar att ta bort bilder på terrorns offer på Drottninggatan i fredags. Det skriver företaget i ett uttalande, enligt DN. Efter terrordådet i fredags har bilder på skadade och döda, spridits. Trots att bilderna har anmälts av Facebook-användare har it-jätten inte velat ta bort dem, nu gör man en kovändning.
"Vi är väldigt chockade och bedrövade över attacken som har utförts i Stockholm. Vi förstår att bilderna är extremt upprörande, och jobbar därför så snabbt som möjligt med att ta bort dem där de publiceras", skriver Facebook enligt DN.

Sean Spicer pudlar efter Hitler-jämförelse
Vita husets pressekreterare Sean Spicer har bett om ursäkt efter den kritikstorm som följde hans jämförelse Syriens ledare Bashar al-Assad och Adolf Hitler.
"Det var ett misstag; jag borde inte ha gjort det", sa han till CNN.
Uttalandet skedde under tisdagen då Sean Spicer hade svarat på frågor om hur USA ska kunna övertyga Ryssland att sluta stödja Bashar al-Assads regim.
– Vi använde inte kemvapen i andra världskriget. Vi hade någon så förkastlig som Hitler som inte ens han sjönk så lågt att han använde kemvapen, sa han bland annat i ett av svaren.

Ubers kommunikationschef lämnar
Tjänstejätten Uber har några tuffa månader bakom sig, inte minst kommunikativt. Nu lämnar kommunikationchefen Rachel Whetstone företaget. Det rapporterar Recode.