I helgen riktade Politisms skribent Sara Martinsson skarp kritik mot hur medieentrepenörerna bakom Perfect Day, Amanda Schulman och Hannah Widell, marknadsför kosttillskottet HERS. Martinsson menar att Widell och Schulman marknadsför ett kosttillskott för hjälp med "balans, immunförsvar och skönhet"utan att det finns några vetenskapliga belägg för effekterna.

"EU har lagar kring vad en fabrikant får säga om ett kosttillskott. Det är förbjudet att påstå att en produkt kan förebygga, lindra eller bota sjukdomar eller andra ohälsotillstånd", skriver Martinsson men menar samtidigt att Widell och Schulman kringår det här genom att sprida sina följares uppskattande inlägg om HERS, snarare än att skriva om effekterna själva.

 

Stolt! #hersvitamins Älskar när ni lägger upp fina bilder! Blir så inspirerad.

Ett inlägg delat av hannahwidell (@hannahwidell)

– Hormonell obalans är ett globalt problemområde där det inte finns några direkta lösningar. Både jag och Amanda har drabats av det här och ville hitta en lösning på problemen. Vi är jättestolt över vår produkt, samtidigt vill jag påpeka att det inte är något jag och Amanda har kokat ihop utan tillskottet är framtaget av en seriös samarbetspartner i Betteryousverige, säger Hannah Widell om kritiken.

Finns det ingen fara i att man marknadsför kosttillskottets effekter utan att det finns några vetenskapliga bevis för dem?

– Det finns alltid en debatt kring kosttillskott. Det finns de som tycker att det är fullständig bluff medan andra anser att de fungerar utmärkt, jag är en av de senare. Vi marknadsför det heller inte som ett läkemedel, vi har tagit fram det för att det funkar för oss. Bevisligen upplever andra att de har märkt av en förbättring och delar med sig av hur det påverkat dem. Vissa läkemedel fungerar inte för alla heller. När vi gör produktsamarbeten utgår vi alltid från oss själva och vad vi behöver i livet, avslutar hon.