Även om Snapchat försökt få in tyngre material på plattformen är man fortfarande mest förknippat med lättsamt material och sin filterfunktion. Inför den första omgången av det franska valet, 23 april, tar man nya tag för att sprida samhällsinformation på plattformen.

Franska användare kan nu skicka in frågor till de olika presidentkandidaterna, som svarar i egna videos, det rapporterar Digiday. Snapchats Our Stories-team väljer ut de tio bästa frågorna som sedan får tio sekunder långa svar från de franska politikerna. 

Hittils har två kandidater, Francois Fillon och Benoit Hamon, svarat på frågor som "Vad ska du göra för de nio miljoner fransmän som lever under fattigdomsgränsen?" och deras tankar om EU, barndomsdrömmar och migrationsfrågan. De båda kandidaterna spelade även in videos där de på tio sekunder försökte sammanfatta varför väljarna ska rösta på just dem. Idag, onsdag, är det dags för den nationalistiska kandidaten Marine Le Pen att svara på frågor.

Utöver att erbjuda användarna direktkontakt med politiker försöker Snapchat även informera användarna om valdatum och registrering. Under dagarna inför valet kommer man lansera geofilter och information om var väljarna kan rösta även om de inte är på plats vid sin vallokal. På valdagen kommer de även att påminna väljarna om att gå ut och rösta. släppa geo-filter för varje kanditat och presentera löpande resultat och intervjuer från valet.

Den amerikanska videoplattformen har tidigare gjort mindre insteg på den politiska banan. I de franska primärvalen påminde de väljarna om att registrera sig för röstning och fick en exklusiv intervju med primärvalsvinnaren Benoit Hamon. I Storbrittanien publicerade man förra året Brexit-relaterat material på Stories och samarbetade med den skotska valkommisionen för att uppmuntra unga väljare att  rösta.

Snapchat har åtta miljoner dagliga användare i Frankrike. I Sverige är Moderaterna det enda politiska parti med en dedikerad Snapchat-kanal.