Nyligen tilldelades Perfect Fools uppdraget att färdigställa en ny kanaloberoende kommunikationsplattform åt Trygg-Hansa. Med målet att nå ut i både de små som stora kanalerna kommer den nya plattformen rullas ut succesivt under året för att stå färdig i början av Q3.

– Konceptet måste fungera bra i alla kanaler, från linjär-tv till minsta bannerförsäljning. Tidigare har vi haft ett mer traditionellt koncept som fungerade väldigt bra i de breda kanalerna men de framtida utmaningen ligger i att vi måste bli tydligare och synligare i bl.a de sociala kanalerna, berättar Mats Dahlquist, kommunikationsdirektör på Trygg-Hansa.

Prime kommer fortsätta sköta PR-arbetet medan Perfect Fools sköter övrig kommunikation.

Under upphandlingen valde Trygg-Hansa att inte gå ut i traditionell pitch, något Dahlquist ser risker med.

– Vi bjöd in ett antal byråer som vi tyckte var intressanta och som arbetat med spännande projekt. Istället för en traditionell pitch har vi haft diskussioner och samtal med alla parter för att slutligen bestämma oss. När man går ut i traditionell pitch blir det väldigt lätt att man blir kär i en kampanjidé, när det egentligen är viktigare med långsiktigheten. Hur kan vi använda och utveckla konceptet på olika sätt samtidigt som vi får relevans i det.

Hur kommer det sig att ni valde just Perfect Fools?

De visade upp en väldigt stor förståelse för vårt kommunikationsområde samtidigt som de har en djup kunskap om de digitala kanalerna. Precis som många andra genomgår vi en digitaliseringsprocess och där tror jag att Perfect Fools kan vara en bra sparringpartner i de diskussionerna.

När kommer det nya konceptet att vara färdigt?

– Vi kommer rulla ut det successivt under året och förhoppningsvis växla över helt i Q3. Sen hoppas jag att vi kan fortsätta att utveckla konceptet. För mig är det inte en färdig bok utan något man hela tiden kan förbättra, avslutar Dahlquist.