Dela sidan:

Det började rätt bra hösten 1990 och blev så mycket bättre: Sändningstillståndet i marknätet var som en Bingo-lott med garanterad vinst. De som hade parabol eller kabel-tv kunde hitta högst 20 kanaler, de flesta usla. Men alla hade TV4 och gillade vad de såg till den grad att kanalen till och med blev större än SVT en kort tid.

I 20 år har vinsterna från TV4 utgjort stommen i Bonnier ABs resultat. Tack vare prints annonskollaps och med saftiga prishöjningar var TV4 i fjol fortfarande en bra affär: företaget omsatte 4,3 miljarder kronor och gjorde en vinst på 734 miljoner.

Med två miljoner i vinst per dag borde väl ägarna vara nöjda? Nej, inte om de lyfter blicken till resten av affärsområdet Broadcasting och skådar mot framtidens tv-landskap. Om de sedan rannsakar sig själva är det inte mycket som blivit rätt de senaste tio åren.

Det började köpet av Canal Plus, numera C More, några månader före Lehmannkraschen 2008 och följdes av katastrofen 2010 då MTG tog över Premier League. Betal-tv vilade länge tryggt på tre ben: exklusiva sporträttigheter, bra filmavtal med Hollywood och porr.

Sedan hände följande i takt med bredbandsutbyggnaden:
# Hollywoodjättarna började starta egna playtjänster som HBO, eller nya som Netflix, och konkurrerade ut sina tidigare distributörer inom betal-tv.
# Porren fanns på nätet som med snabba bredband möjliggjorde akter utan avbrott, betal-tv-företagen lade ner och slapp skämmas för den.
# Priset på sporträttigheter steg värre än bostadsrätter på Strandvägen när Discovery, MTG och telekombolag bjöd över varann.

Följden blev att C More förlorat 2,3 miljarder kronor sedan förvärvet 2008 och varje år ätit upp en god del av TV4s vinst, i fjol 307 miljoner. Med den internationella fotbollen utom räckhåll satsade C More på svensk fotboll och hockey. Nyligen förlorade företaget Allsvenskan till Discovery från 2020 och framtiden ser dyster ut.

Nordensatsningen har heller inte lyckats. Norgeaffären med TV2 gick om intet och i Finland har MTV förvandlats från vinstmaskin till en mardröm av förluster. I Danmark har aldrig Bonniers tv aldrig lyckats ta sig in.

Satsningen på nischkanaler kom med digitaliseringen av marknätet, men blev aldrig någon större framgång. Snarlikt innehåll har länge funnits på Youtube, men först nu börjar TV4-ledningen montera ner kanalerna.

Det linjära tittandet på TV4 befinner sig på ett sluttande plan. I fjol minskade tittartiden enligt MMS med 8 procent, medan SVT ökade sin tittartid med 7 procent. Siffrorna kommer från MMS och är en jämförelse mellan mars 2017 och 2016. Några stora publikdragare håller uppe siffrorna, men det är mest gamla dragplåster som Idol, Bonde söker fru, Fångarna på fortet eller Så mycket bättre.

TV4 Play strulade länge med lika märkliga som konsulttunga och svindyra satsningar på ny plattform, men har nu 2,9 miljoner kunder. Men fortfarande är SVT Play ledande i tittande och innehåll. Dessutom ger webb-tv inga större pengar, inte ens marknadsledaren Aftonbladet kan få ihop affären. Nu konkurrerar Expressen stenhårt mot systerföretaget TV4 och några planer på den logiska sammanslagningen av de två har inte presenterats.

TV4 har sparat och nästan halverat sin personal de senaste tio åren. Den största besparingen var att lägga ner de lokala tv-nyheterna, vilket gick hårt åt varumärket som byggts som "kommersiell public service".

En pessimistisk bild av Bonnier Broadcasting blir brist på såväl nytänkande och anpassning till strukturella förändringar som på handlingskraft och samordning inom koncernen.

Bra underhållning ger stor räckvidd, mycket reklam och stora vinster. Ja, det var då det. Nu finns underhållning överallt, räckvidd att köpa på nätet och en stor reklamtrötthet. Och vinsterna går till Facebook och Google.

Det skulle förvåna om dagens sparåtgärder inom Broadcasting inte blir startskott till en större strukturell förvandling av Bonnierkoncernen.


Dela sidan: