Dela sidan:

Eftermiddagen den 7 april var svenskarna snabbt informerade om vad som inträffat på Drottninggatan i Stockholm. Redan inom en timme hade 8 av 10 (77% 16-80år) fått information om dådet. Det visar Novus undersökning som genomfördes 8-10 april, dagarna efter terrorattacken.

LADDA NED: Undersökningen

Enligt undersökningen var Facebook det största onlinemediet till följd av Aftonbladet och SVT när det kommer till att först informera om attentatet. SVT och SR, som ofta kritiserats för att vara sent ute vid den här typen av händelser användes som första nyhetskälla av betydligt fler personer jämfört med tidigare mätningar.

Sett till plattformar som var tillgängliga var mobiltelefonen dominerande, men även radion som totalt 19 procent uppgav var första källan till information om dådet.

Sveriges Television blev den största källan till mer kunskap om attentatet, 7 av 10 svenskar tog del av SVTs nyhetsutbud totalt, följt av TV4 (5 av 10 svenskar), Aftonbladet (4 av 10) och Sveriges Radio (3 av 10 svenskar). Medan 2 av 10 använder Facebook för att skaffa mer kunskap.

Störst på att vara första informationskälla blir SR, följt av Aftonbladet som signifikant är störst bland de etablerade mediehusen på att vara första källa online, med 12 procent (och 1 procent av Facebook-andelen). SVT blir tredje störst på att vara först och den plattform som flest svarar att de använt är tv (4 procent)

På fjärde plats kommer Facebook (6 procent) där störst andel, 2 procent kommer informationen från en vän som har gjort en statusuppdatering om attentatet. 3 procent uppger en nyhetskälla, där som nämnt Aftonbladet är störst.

En mindre andel 3-4 procent svarar TV4, Expressen samt Omni som första källa. Trots att TV4 lade ut sin livestream i TV4. Aftonbladet ligger strax efter TV4 som den tredje största källan för mer information

Fler utdrag från undersökningen:

* 32 procent fick reda på det inträffade av en annan person, 61 procent via ett media. Flest fick kännedom via ett online (34 procent), därefter kommer Sveriges Radio med 19 procent och tv med 8 procent.
* Pushnotiser ökar i betydelse, särskilt bland unga.
* SVT får högst betyg i samtliga kategorier på frågan om vilka aktörer som lyckats bäst med bevakningen. Frågorna som ställdes var bland andra: Vem kan jag lita på för korrekt och opartisk information? Vem hjälper mig förstå Varför något hänt och betydelsen för samhället i stort?

FAKTA
Undersökningen bygger på 1.027 intervjuer med ett riksrepresentativt urval och är utförd av Novus på uppdrag av SVT under den 10 april.


Dela sidan: