Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM), släpper årligen en översiktsrapport om reklammarknaden. Årets rapport visar att reklaminvesteringarna uppgick till 74,1 miljarder kronor, en ökning med 4,8 procent gentemot 2015.

Reklambranschen lägger mest pengar på digital annonsering, 21,2 procent av kakan, följt av produktionskostnader på 19 procent.

IRM har tidigare presenterat siffror som visar att medieköpen under 2016 ökade med 6,1 procent, även marknadsaktiviteter och produktion ökar stadigt.

– Vi såg redan tidigare i år att medieinvesteringen slog rekord under 2016, det är nu med glädje vi kan bekräfta att reklammarknaden går för högvarv även totalt sett, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM.

Även annonsinvesteringarna i sociala nätverk ökar stadigt och landade förra året på närmare 1,4 miljarder kronor.

– Reklaminvestering hos sociala nätverk fortsätter att växa snabbt och är en drivkraft för de ökningarna vi ser inom internetreklam och därmed även för medieinvesteringen i stort, förklarar Madeleine Thor.