Unicef har arbetat med Forsman & Bodenfors sedan 2006. Nu går barnrättsorganisationen ut i pitch som beräknas vara klar innan sommaren.

– Det har varit ett väldigt framgångsrikt samarbete och de har varit en engagerad byråpartner som varit djupt involverad i vår utveckling. Under de tio år som löpt har Unicef växt och Forsman & Bodenfors har haft en central roll i att bygga vårt varumärke.

Så varför går ni ut i pitch nu?
– Det var ett beslut som togs gemensamt och det var ett naturligt tillfälle att gå skilda vägar nu med god tid innan vår nästa stora kampanj som går upp innan jul. Efter tio år känner man varandra väldigt bra och vi behöver nya perspektiv och vägar i vår kommunikation.

Andreas Eriksson berättar att Unicef förutsättningslöst träffat både större och mindre byråer under mer informella former.

– Vi försöker träffa byråer som skiljer sig åt för att verkligen hålla ögonen öppna i den här processen. Vi letar efter en byrå som är duktig på att jobba med innehåll, har en hög kreativ höjd och kan spetsa till vår kommunikation. Men också en byrå som kan driva varumärket. Vi vill stärka kännedomen om att Unicef arbetar aktivt även i katastrofer, eftersom vi är en stor aktör på området och det vill vi visa. Att byrån är stark digitalt och van att arbeta med pr-aktiviteter är andra egenskaper som utvärderas i pitchen.

Är det en eller flera byråer ni letar efter?
– Vi ser nog helst att det är en byrå vi kommer att välja i slutändan.

Vilka blir de största utmaningarna som byrån kommer att jobba efter?
– Vi har en begränsad budget så mycket handlar om att med kreativa idéer hitta en kommunikation där vi kan särskilja oss gentemot andra aktörer. Att hitta det som slår an hos människor. Det är en balansgång att skapa förtroende och samtidigt överraska med intressanta idéer.

Unicef jobbar sedan tidigare med Mindshare som mediebyrå och pr-byrån Edelman Deportivo.