Dela sidan:

ICA stoppade reklamfilm med Läckberg efter terrordådet
Succéförfattaren Camilla Läckberg i rollen som regissör när ICA-Stig mördas på låtsas, och dessutom pr-konsulten Christina Saliba med på ett hörn. Det var premisserna för ICA:s planerade reklamfilm i påskas. Men matvarukedjan bestämde sig i sista stund för att dra tillbaka filmen, berättar Läckberg på Instagram. Orsaken var terrordådet i Stockholm som ägde rum veckan innan. 
"Den skulle börjat rulla två dagar efter dådet som skakade Sverige och då den innehöll ett låtsasmord på Stig och bla poliser och polisavspärrningstejp så fattades det kloka beslutet av ICA att inte sända den" skriver hon och fortsätter:

"Dock missade ni då inte bara mig som dryg reklamfilmsregissör utan även min ständiga parhäst Christina Saliba i rollen som fett dryg PR-agent. Hon behövde inte många tagningar för att sätta det he he (Love u C)". 

ICA:s marknadsdirektör Mats Liedholm förklarar beslutet för Expressen
– Reklamfilmen hade ett kriminaltema och skojade med kriminalromaner. Med tanke på händelsen den 7 april beslutade ICA att inte sända filmen. Beslutet togs eftersom det inte kändes rätt att skoja om brott i samband med det inträffade. Det var med hänsyn till de inblandade men även för alla kunder och tittare.

E-sporten drar ned MTG:s resultat
Mediebolaget MTG redovisar sitt resultat för det första kvartalet 2017. Resultat före skatt blev 166 miljoner kronor, vilket var lägre än analytikerna väntat sig. En förklaring är att affärsområdet MTGx drog på sig 88 Mkr i förluster, jämfört med ett minusresultat på 50 Mkr under samma period i fjol, skriver DI Digital. Förlusterna ökar "främst med anledning av den pågående expansionen inom esport", skriver MTG i rapporten. Ett annat sorgebarn är produktionsbolagen inom MTG Studios som går med förlust.
Sammanlagt drog MTG in drygt 4,2 miljarder kronor under kvartalet, vilket är en rekordnotering. 

Bill O'Reillys plåster på såren: 225 miljoner
Fox-profilen Bill O'Reilly har fått sparken efter omfattande anklagelser om sexuella trakasserier genom åren. Men han lämnar knappast lottlös. Enligt uppgifter till NBC får O'Reilly 225 miljoner kronor som plåster på såren. Själv förnekar han anklagelserna. 

Bokmässans vd försvarar Nya Tiders medverkan
I fjol fick Bokmässan utstå hård kritik efter att först ha godkänt högerextrema Nya Tiders medverkan, sedan dragit tillbaka den, för att slutligen säga ja igen med hänvisning till juridiken. Nu är det återigen flera utställare som ifrågasätter Nya Tiders närvaro vid årets mässa. Detta efter ett Youtube-klipp där människor uppmanas att göra "hembesök" hos journalister. Filmens upphovsmakare kopplas till tidningen, men innehållet anses inte vara olagligt. 
– Vi har lagar i det här landet och en polisiär verksamhet som gör det här på ett föredömligt sätt, och därför förhåller vi oss till dem. För oss går gränsen vid svensk lag, säger Bokmässans vd Maria Källsson till TT.

Facebook anställer chef för att bekämpa fake news
Just nu söker Facebook någon till den nyinrättade tjänsten som chef för deras nyhetsprodukt. Den innebär att man bland annat ansvarar för kampen mot fejkade nyheter, skriver Recode. Enligt sajtens källor pratar Facebook med rutinerade personer inom både tech- och medieindusitrin. 

Branschen tar krafttag mot störiga annonser
Adblockers växer kraftigt eftersom folk vill undvika jobbiga och störande annonser. Det har flera storspelare i branschen insett. Därför pratar man nu bland stora annonsörer om att acceptera teknik som tar bort avarterna, rapporterar AdAge. Diskssionen sker inom det amerikanska forumet Coalition for Better Ads där bland annat Procter & Gamble, Group M, Facebook och Google ingår. 


Dela sidan: