Ordförande i Guldägget är ett hedersuppdrag. Men Magnus Jakobsson har ingen röst. Han vet att det kommer att uppstå konflikter, att vissa kommer att göra sina åsikter mer hörda än andra. Han vet vad ett guldägg betyder.

– Alla priser man vinner är viktiga i den här branschen. Det finns en tävlingsmentalitet där man sneglar på varandra. Men det är en sporre mer än något att ha ångest över, är du på botten vill du uppåt. Men när tävlandet blir det primära är det fel. Det blir som att gå runt med snyggast kläder utan att ha någon som helst personlighet. Den ytligheten vill man bort ifrån. Men tävlingar är så klart också ett incitament för kreatören. Många brinner för att få den typen av bekräftelse.

– Priser kan också vara förödande för karriären. Förr kändes det som att du kunde vinna ett stort pris och nästan leva på att du hade gjort det i tio år. När en ung begåvad person vinner ett guldägg idag brukar jag ge rådet "det är inte riktigt guld". Det är något som boostar dig här och nu, men du kan inte leva på guldet. Du måste gå vidare.

Nu sitter vi i Magnus Jakobssons anspråkslösa skyffe på Åkestam Holst dit han värvades från DDB Stockholm hösten 2015. Erbjudanden hade kommit och gått under åren, men det finns en tid för allting. När Åkestam Holst hörde av sig behövde han ett avbrott.

Uppdraget var tydligt: att höja nivån på kommunikationen för de större kunderna. Inför den 4 maj är byrån nominerade till 17 guldägg, de flesta för Ikea.

– När en byrå med många medelstora kunder plötsligt vinner Ikea blir det en ny tröskel man måste över. På DDB Stockholm hade vi flera stora konton och har man levt länge i det så är man van vid att det är längre processer, större budgetar och att det krävs en annan förankring för minsta bebissteg i rätt riktning. Min inställning är alltid att stora kunder inte behöver bli strömlinjeformade om man hittar rätt. Här tror jag att jag har haft betydelse rakt över linjen. Eller fan, jag vet det. Inget att hymla om.

Många av de du har jobbat med har lämnat reklambranschen för andra fält inom den kulturella sektorn. Varför har du blivit kvar?
– Det beror nog på att jag har haft ett bra momentum hela tiden. Hade det gått sämre för mig i yrket hade jag ifrågasatt att jag lade all tid och kraft på kommersiell kommunikation. Det är många som har legat på mig genom åren och tyckt att jag ska göra något annat. Det är den klassiska klichén: "varför slänger du bort ditt liv på reklam?". Kommunikation är ingenting som människor vill ha om den inte är tillräckligt intressant. Så den som gör tillräckligt bra kommunikation slänger inte bort någonting, faktiskt.

Vad är ditt motargument?
– Det här är mitt jobb. Jag ber inte någon att lämna sitt jobb som kirurg eller parkförvaltare för att skriva en bok eller skriva tv-manus istället. Visst, jag hade kunnat vara frilansare och gjort andra saker. Samtidigt behöver jag andra runt mig som säger vad vi ska göra. Jag behöver ramar och riktning, uppdrag och en deadlines. Annars blir det för fritt.

Läs resten i månadens nummer av Resumé som kommer ut i dag. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.