Dela sidan:

Niclas Mellbin var tidigare byråchef för PS Communications sydvästra enhet och startar tillsammans med tidigare PS-anställda Joakim Valfridsson, Lina Eklöf och Caroline Svensson upp eventbyrån Realise i Göteborg. Målsättningen är hög och byrån siktar på att omsätta 15-20 miljoner kronor redan första året.

– Namnet Realise syftar på att vi kommer hjälpa kunderna med allt från strategi till att realisera projekt i praktiskt genomförande. Vi har alla lång erfarenhet från olika delar av kommunikations- och eventområdet och kompletterar varandra väldigt bra, säger Niclas Mellbin VD på Realise som menar att Realise kommer sätta resultaten i fokus samtidigt som de håller en hög kreativ höjd.

Mellbin drev under tio år eventbyrån Voice Event men har sedan försäljningen av byrån för fem år sedan jobbat som vd på PS Communications.

– Jag ville komma in i ett nytt och intressant sammanghang med ett nischat och specialiserat team. Avgörandet för att vi skulle starta upp är vi lyckades knyta ihop ett bra team.

Mellbin menar vidare att eventbranschen varit dåliga på att presentera mätbara resultat från olika projekt.

– Inom eventbranschen har det pratats väldigt mycket mätbarhet men det slutar ofta vid enkäter och en uppfattning om mätbarheten utan att komma till själva kärnan. Vi tillsammans med tredjeparter kommer jobba hårt för att följa upp resultaten i exempelvis målgrupper om det handlar om extern kommunikation eller beteendeförändringar om vi jobbar med intern kommunikation. Fokus kommer även att ligga på att tracka långsiktiga processer snarare än enskilda projekt.

Ni har satt en hög målsättning för första året.

– Vi ser en positiv utveckling i branschen, både lokalt och nationellt, och med det team vi har ser vi framemot en snabb tillväxt. I dagsläget kan jag inte berätta vilka kunder vi knytit till oss men det handlar om internationella företag inom den målgrupp vi fokuserar på.

Utöver de fyra grundarna har man även rekryterat Per Ruben som visuell designer, Stella Pilback som AD och Carolina Brinkhagen som produktionsledare.

– Vi kommer att rekrytera ytterligare 3-4 medarbetare snart i både Göteborg och Stockholm. Geografiskt ser vi Norden som vår hemmamarknad och kommer etablera samarbeten med nordiska aktörer som delar vår grundsyn på effektiv kommunikation, avslutar Niclas Mellbin.


Dela sidan: