Dela sidan:

För tillfället är det bara sajten, Vice.com/sv, som går över till svenska. Magasinet kommer fortsätta som engelskspråkigt.

– Att gå över till svenska är något av det roligaste jag har gjort under mina år på VICE, säger VICE Sveriges chefredaktör Caisa Ederyd. Dels eftersom det är kul att nörda ner sig i språket, men också för att vi kanske når ut till läsare som inte alltid tar till sig artiklar på engelska. Att skriva på sitt modersmål är ju lite som att klä av sig.

VICE Media startade 1994 och har idag växt ut till ett av världens ledande digitala nyhetsbolag med egen tv-kanal, HBO-serie, skivbolag och en mängd andra digitala kanaler.

– I takt med att VICE växer globalt ökar också behovet av att göra VICE mer relevant lokalt, säger VICE Sveriges vd Kay Höök om övergången. Vi når redan över 500 000 svenska 18–34-åringar i månaden med våra digitala kanaler. Nu, med ännu mer lokalt innehåll som dessutom är på svenska, kan vi ta ytterligare ett stort steg framåt i Sverige.



Dela sidan: