Dela sidan:

Parhästarna Niclas Melin och Andreas Dahlqvist byggde tillsammans upp DDB Stockholm från en slumrande byrå till Sveriges mest prisbelönta. Men våren 2011 valde den senare att pröva lyckan på andra sidan Atlanten. De senaste sex åren har han bland annat arbetat som kreativ chef på McCann och nu senast CCO på Grey i New York. Under hans kreativa ledarskap blev byrån rankad som den främsta i USA och tvåa i världen. Bland kunderna han jobbat med finns gigantiska varumärken som Gillette, P&G, AT&T, Chevrolet, Volvo och IKEA.

Nu har han bestämt sig för att flytta hem igen – och återförenas med sin gamla kompanjon. I september kliver han på jobbet som nordisk kreativ chef på det som kommer att bli DDB 2.0 i regionen. 
– Jag har oräkneliga gånger under mina år i USA fått frågan vad det är som gör att det kommer så mycket talang från Norden, och det är nog ingen som helt kan sätta fingret på vad det är. Men helt klart är det så att det som präglar Norden just nu är en extremt unik blandning av teknologi, pop-kultur och en uppfinningsrikedom (som kanske har sitt ursprung i att överleva lite för långa vintrar) och jag tror att det ger oss ett försprång i en tid då hela kartan ritas om för vad en kreativ byrå kan vara, säger han.

Vad var det som fick dig att flytta hem igen?
– Det kändes som om timingen var rätt. Jag har haft 6 extremt intressanta och lärorika år i USA och varit en del av de största byråerna här borta. Nu är jag hungrig på en lite mer entreprenöriell resa igen, att bygga något på ett nytt sätt. Ta med mig det jag lärt mig under tiden här och skapa något som kan sätta riktningen kreativt långt utanför regionens gränser. Det känns också kul för oss att komma närmare familj och vänner på hemmaplan igen.

Hur känns det att återförenas med DDB i Stockholm?
– Fantastiskt kul. Det är människor jag gillar och har stor respekt för både på ett personligt och professionellt plan. DDB har också alltid satt kreativiteten i förarsätet vilket kommer att vara helt avgörande de närmaste åren då alla byråer kommer att behöva utveckla sin produkt.

DDB i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors blir nu kort och gott "Nord DDB". En förebild är brittiska Adam&EveDDB som ett slags mikronätverk inom DDB – till hälftenägt ihop med Omnicom. Så blir även fallet i Norden där halva ägandet kommer att ligga hos lokala partners. 
– Det här är förstås oerhört positivt på flera plan - för vår kultur, våra kunder samt våra medarbetare, men också för mig personligen. Jag har haft förmånen att arbeta tillsammans med Andreas tidigare och vet vilken unik partner och rådgivare han är. Jag ser verkligen fram emot att jobba med honom igen och tillsammans med övriga kollegor runtom i Norden lansera och utveckla Nord DDB, säger Niclas Melin.

DDB i Stockholm kommer fortsatt att ledas av Tove Langseth och Jacob Sandström
– Det här innebär ett öppet synsätt på samarbete som kommer passa människor som definierar sin arbetsplats mer som ett delat sätt att tänka än som en skrivbordsplats på ett kontor, säger Tove Langseth om fördelen med ett fördjupat samarbete över landsgränserna.

För DDB-nätverket är de nordiska länderna en viktig marknad, och ser därför positivt på förändringen.
– DDB i Norden har alltid visat på kreativ styrka och är en väldigt viktig region för oss. Andreas är en av branschens bästa kreativa ledare, och han tillsammans med Niclas och de lokala partnerna har med denna nya konstellation alla möjligheter att göra NORD DDB till en av världens mest kreativa och innovativa byråkonstellationer, säger Amir Kassaei, chief creative officer DDB Worldwide, i en kommentar.



Dela sidan: