Dela sidan:

Jesper Kouthoofd började sin reklambana på ikoniska byrån Paradiset innan han var med och grundade Acne. Där var han med och skapade omtalade filmer för bland annat Ipren och Norrlands Guld.

Trots att han själv säger sig inte ha jobbat med reklam på över 20 år (sedan han lämnade Paradiset 1996) väljs han nu in i Plantinaakademien med följande motivering:

"Han förstorar vårt yrke som reklamkreatör och vidgar betydelsen a vad vi alla kan uträtta med kommunikation."

– Jag är superglad och chockad över det. Man undrar ju lite hur det står till i reklambranschen, säger han till Dagens Industri. Jag lämnade för länge sedan egentligen, fast det ska bli roligt att träffa gamla klasskamrater och folk som jag har jobbat med.

I dag driver han Teenage Engineering som tagit fram en synt som används av Jean-Michel Jarre, Kayne West och Depeche Mode. Man gör också trummaskiner och högtalare.

– Man kan ju säga at vi är en reklambyrå här också, eftersom vad vi sysslar med är att bygga ett varumärke. Men vi gör det inifrån och ut. Om reklambranschen ser det och belönar dett sådant här ställe är det fantastiskt kul.



Dela sidan: