Dela sidan:

Efter fyra och ett halvt år på McCann Stockholm går Thomas Gibson vidare för att bli chef för Fortum Värmes kundkommunikation. Gibson har tidigare haft ledande positioner på ett flertal byråer. Han var bland annat med och startade King, varit vd på Leo Burnett och jobbat som projektledare på Åkestam Holst.

– Ja, det stämmer att jag lämnar McCann för att börja på Fortum Värme. Det är ett ganska okänt bolag idag, många känner till Fortum men inte Fortum Värme som är ett samägt bolag av Fortum och Stockholm Stad. Man jobbar med fjärrvärme som för många är en lågintresseprodukt och kanske inte så sexigt, men om man förstår vilken viktig roll vi har för att se till att det är varm och skönt i väldigt många stockholmhem och kontor utan att påverka miljön på det sätt som man gjorde förr – så blir det intressant. Miljö och hållbarhet är något som är väldigt viktigt här och det tycker jag är intressant. Fortum Värme satsar nu på att ta ytterligare ett steg i sin utveckling och har rekryterat mig för att hjälpa till på den resan med att förtydliga vilka de är, vad de står för och få folk att förstå Fortum Värmes roll i Stockholm. Det är ett intressant bolag med mycket intern energi, i en intressant fas där det händer mycket just nu - och det passar mig bra säger Thomas Gibson.

Vilka blir dina första uppgifter och åtgärder på företaget?

– Det vet jag inte än, jag har inte varit här så länge. Men det görs massa bra saker och det finns som sagt mycket positiv energi här bland de personer jag möter dagligen, och utmaningen är väl kanske att få det sagt utanför bolaget. Att få stockholmarna att förstå vad mycket bra saker Fortum Värme gör för vår stad.

Under sin tid i reklambranschen har Thomas Gibson vunnit pris i Cannes, Eurobest och även ett par Guldägg. 

Hur känns det att lämna reklambranschen?

 – Både och. Jag har haft förmånen att jobba på några av de bästa byråerna och har arbetat tillsammans med många väldigt duktiga personer och intressanta uppdrag genom åren. Nu senast på McCann där vi under de senaste fyra åren gjort en stor omställning som jag är väldigt stolt över. Nu ska jag alltså se vad jag kan göra på kundsidan vilket känns spännande. Det är samtidigt lite trist att lämna McCann där jag jobbat med många duktiga personer, bla fick jag till slut fick möjlighet att jobba tillsammans med Adam Kerj. Vi hade försökt rekrytera varandra två gånger tidigare genom åren. Tredje gången gillt fick vi till det men det blev tyvärr inte så länge som jag hade hoppats. Mitt sista projekt på McCann är the Houdini Menu som blev klart i slutet av förra veckan. Det gjorde jag tillsammans med Adam och några andra duktiga personer, det tycker jag blev riktigt bra.

För ett par veckor sedan lämnade även Cecilia Forsberg Stenberg, tidigare kundansvarig, McCann för att leda Tele2:s inhouse-avdelning.



Dela sidan: