Dela sidan:

Varje år gör analysbolaget Mediavison en genomlysning av den svenska tv-marknaden. Årets rapport visar att branschen står sig starkt. 

Sammantaget uppgick hela marknaden, inklusive internet-distribuerad tv, till 22,6 miljarder kronor. Det innebär en tillväxt på fem procent jämfört med 2015. Enligt Mediavision drivs tillväxten helt och hållet av den internetdistribuerade delen. Tillväxten kommer från både annonsfinanierad webb-tv och betaltjänster. De aktörer som växter kraftigast är Netflix, Viaplay, HBO Nordic och C More. Netflix är den tveklöst största aktören sett till antal kunder. Att Netflix och de andra globala aktörerna har en såpass stark ställning innebär dock att de traditionella betal-tjänsterna pressas.

Totalt står internetdistribuerad tv för 15 procent av den totala marknaden. Framtidsprognosen för internet-tv är också, inte helt oväntat, fortsatt ljus. Mediavision räknar med att sektorn kommer att se en tillväxt på 25 procent 2017, främst driven av att fler och fler skaffar tjänsterna samt att en ökad andel väljer att betala för flera tjänster samtidigt.

Prognosen för den traditionella tv-reklamen är dock stark. Med en fortsatt hög efterfrågan på traditionell tv-reklam spår Mediavison en viss ökning av intäkterna för 2017. Ökningen sker genom att tv-bolagen kan höja sina reklampriser vilket kompenserar för tapp i antal tittare. Tittartappen fortsätter dock, främst i de yngre målgrupperna.



Dela sidan: