Dela sidan:

Det var en stark ströming till de svenska sajter som är listade på KIA-index under första kvartalet i år. Ökningen i besök noteras till 5,3 procent, trots att både sociala medier och sök växer starkt.

– Vi ser en stark tillväxt bland de +500 listade sajterna på KIA-index i början av året, många av de listade är otroligt duktiga på att fånga trafiken från en allt mer fragmenterad mediekonsumtion bland svenskarna, Peter Mackhé chef KIA-index i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Man jobbar aktivt med alla sätt för att fånga konsumenterna, med en bra sökbarhet från Google, bra användande av Facebook för att sprida sina nyheter och spännande samarbeten med social influencers. Allt detta bidrar till ökningen i trafiken hos de svenska sajterna, man måste helt enkelt ha en digital strategi som täcker sig över alla kanaler om man skall nå sina läsare,

Internetanvändandet blir allt mer mobilt, vilket syns även på de svenska sajternas trafikssiffror. Under Q1 2017 är det i synnerhet tidskrifternas sajter och nätverk som växer starkt. Bland annat Aller Media som gjort en stor satsning på sina digitala plattformar under det senaste året.

Bäst har det gått för Allers som hade en ökning med hela 371 procent i början av 2017. Då måste man ta med att sajterna växte de från låga nivåer 2016 då en snittvecka låg på 14 231 unika webbesök som i år har vuxit till 67 033.

Nedan topp-10-listan på de sajter och nätverk som växte mest under Q1 2017:



Dela sidan: