Dela sidan:

Hanna Belander gör sin första arbetsdag på Prime i dag, som en av bryåns creative directors. Hon har sålt sina aktier i Bloomy Ideas, dit hon kom 2015 strax efter de fyra grundarna. Byrån tog nyligen hem ett av uppdragen för Svenska Spel.

– Det känns skönt att lämna byrån i ett skede där de är en välmående verksamhet och har bra vind i seglen. Alla grundarna är kvar och de har en bra utgångspunkt att ta nästa steg som byrå. En erfarenhet jag drog av tiden på Bloomy är att jag gärna är med redan från början nästa gång och äger en större andel.

– Det har varit en väldigt lärorik tid på Bloomy och känslan av att vara med att bygga något, intensivt från en liten vindsvåning på söder. Samtidigt saknade jag den större kontexten som jag upplevt när jag arbetat på större byråer. Det blev plötsligt ganska litet när vi avslutade samarbetet med Carrera som var Bloomys internationella kund, vilket också påverkade tempot och byråns självbild.

Hur kommer det sig att du valde att ta steget till Prime?
– Jag har pratat med dem vid lite olika tillfällen under de senaste åren och när David Orlic (Primes vice vd och innovationschef reds. anm.) väl hörde av sig var det som att han hade telepatisk förmåga. Tajmingen var perfekt. Jag har en otrolig respekt för honom och vi har en gemensam syn på kommunikation. Jag kommer att få arbeta med det jag är bäst på, som kreatör och creative director. Prime har också enligt mig många av de förutsättningar som krävs och har kommit längre i den resa som många byråer gör idag.

Hur ser du som främst arbetat på traditionella reklambyråer att gå över till en byrå som har sin bas i  pr?
– Min starka sida är kreativa koncept, men jag har alltid varit intresserad av den strategiska biten också. Kreativitetsmässigt så finns det otroligt många byråer i Sverige som aldrig skulle behöva tappa en kund. Alla håller hög nivå liksom. Men det är inte lika många som kan kombinera det med strategisk, långsiktig stöttning. Prime har båda delarna. Trots behovet av pr-tänk och att pr i dag alltid är en integrerad del av en kampanj är det få reklambyråer som har den kompetensen. Att komma till Prime är lite som att bli vuxen på något sätt.

På byråer som Forsman & Bodenfors, King McCann och Lowe Brindfors har Hanna Belander vunnit flera priser och jobbat med stora konton. På Prime återförenas hon med flera tidigare kollegor bland annat Petter Lublin som var hennes kollega på Lowe Brindfors.

Vad är det du saknar med de större sammanhangen?
– Jag har en rastlöshet. Det kanske låter deppigt, men jobba är bland det roligaste jag vet och med så många uppdrag som Prime sitter på kommer jag alltid ha mycket att göra. Sen gillar jag verkligen att jobba med större uppdrag och det kommer jag att få möjlighet till här. Det finns också otrolig kompetens i nätverket alltifrån personer som Tom Beckman till den analytiska nivån på United Minds.


Dela sidan: