Dela sidan:

MTG säkrar Champions League-rättigheter till 2021.

MTG har sänt Champions League i Skandinavien sedan turneringen startade för 25 år sedan. Nu har man förlängt avtalet till och med 2021, det nuvarande avtalet gick ut 2018.

"Det här är goda nyheter för allt fotbollsfans eftersom i princip alla internationella klubbmatcher nu kan ses via ett och samma abonnemang för ett antal år framöver" säger MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann.

 Champions League-finalen är det årliga sportevenemang som lockar flest tittare världen över. Det är i nuläget oklart hur mycket sändningsrättigheterna för fotbollsturneringen kostade. MTG har sedan tidigare sändningsrättigheterna till Premier League, FA-cupen, Serie A, La Liga, Ligue 1, danska superligan samt engelska andradivisionen Championship och Ligacupen.

New York Times har dubblat digitala intäkterna på sex år

Förra veckan rapporterade Resumé om att New York Times knutit till sig rekordmånga digitala prenumeranter under Q1. Nu har Recode gjort en sammanställning som visar att tidningen dubblat sina digitala intäkter de senaste sex åren. De höjda intäkterna drivs främst av digitala prenumeranter. Även om gapet mellan print och digitiala intäkter minskar, står fortfarande printaffären för mer än hälften av intäkterna.

Facebook kraschar

Inte ens världens största sociala medie är förskonat från kraschar. Under natten låg Facebook nere i delar av Australien, Sydostasien, den amerikanska västkusten och i Japan, det rapporterar Techcrunch. Facebook skriver i ett pressmeddelande att kraschen berodde på tekniska problem.

Jan Scherman: 10 förslag för ett stärkt public service

Under gårdagen publicerade TV4-gruppens tidigare vd Jan Scherman 10 förslag på hur man kan stärka public service. Scherman vill bland annat ersätta licensfinansieringen, slå ihop de tre PS-bolagen och låta public service i högre utsträckning publicera sitt material på sociala medier. Han anser även att kommersiella bolag bör kunna använda public service-material på sina egna sidor.

Emanuel Karlsten: Musica.ly öppnar en digital guldgruva

I en krönika på Breakit skriver Emanuel Karlsten om den sociala plattformen Musica.ly som gör svenska tonåringar till rockstjärnor. De största svenska stjärnorna engagerar hundratusentals fans varje dag och har även börjat med köpa inlägg. Enligt Karlstens källor kan stjärnorna ta hundratusentals kronor för att låta ett företag ta plats i deras kanaler, det är dock oklart vad en sådan ersättning innefattar. Karlsten analyserade nyligen appen tillsammans med poddkollegan Olle Lidbom i Mediepodden. Musica.ly knöt i slutet av april ett avtal med Apple Music om att få tillgång till dess musikbibliotek. Appen går i korthet ut på att användare kan spela in korta musikvideos där de mimar till låtsnuttar.

McCann tar hem storslam under ADC

McCann var vinnarna när gårdagens reklamgala ADC skulle sammanfattas, det rapporterar AdAge. Byrån kammade hem åtta guldkuber, årets byrå samt årets digitala byrå. Den kanske mest uppmärksammade kampanjen är den man producerade för flyg- och rymdbolaget Lockheed Martin och där en mellanstadieklass med hjälp av VR får åka på studieresa till Mars.



Dela sidan: