Dela sidan:

Lämnar Perfect Day Media - startar livsstilsuniversum
Hannah Widell och Amanda Schulman lämnar som vd respektive kreativ chef på Perfect Day Media. I höst lanseras deras livsstilsbolag med inriktning på skönhet och hälsa. Systrarna kallar det själva för ett "drömprojekt". Företaget tar namnet Daisy grace, från det klädvarumärke Perfect Day startade under fjolåret och innefattar både e-handelssajt, två livsstilssalonger och digitalt conent-magasin. Enligt ett pressmeddelande är detta första steget i att bygga ett "livsstilsuniversum".

E-handelssajten kommer att sälja egenutvecklade produkter, men också externa varumärken och det digitala content-magasinet kommer bestå av både video och podcast-innehåll.

Satsningen kommer kort efter att systrarna blivit hårt kritiserade för marknadsföringen och lanseringen av det egna kosttilsskottet "Hers".

Hannah Widell och Amanda Schulman kommer att sitta kvar i Perfect Day Medias styrelse. Försäljningschefen Felicia Lagerwall ersätter Hannah Widells roll som vd och Mattias Bernard som går från utvecklingschef till operativ chef.

– Vår vision är att Daisy Grace ska bli Nordens bästa plats för kvinnor och män att på ett inspirerande sätt, genom relevant content, hitta rätt produkter och behandlingar. Det här är en naturlig utveckling för oss då vi idag skapat både unik content och reach i just den här målgruppen. Nu är det dags att fylla på med alla de produkter och livsstiltjänster vi och våra kunder saknar, säger Amanda Schulman, i en kommentar.

Så går Snapchat
Under onsdagskvällen svensk tid redovisade Snapchats moderbolag Snap sin första kvartalsrapport efter börsnoteringen. Snap missade förväntningarna både vad gäller antalet nya dagliga användare och omsättning, det rapporterar Techcrunch.

Snapchat har i dag 166 miljoner dagliga användare. Det var 1,3 miljoner färre än väntat, men samtidigt en ökning med 36 procent jämfört med 2016. Ökningen från föregående kvartal var 5 procent, något högre än de 3,4 procent nya användare som tillkom under fjärde kvartalet i fjol.

Under första kvartalet i år omsatte Snap omkring 150 miljoner dollar, vilket motsvarar runt 1,3 miljarder kronor, jämfört med förväntade 158 miljoner dollar. Försäljningssiffrorna ger samtidigt en ökning med 286 procent om man ser till samma kvartal i fjol.

Snapchats användartillväxt avtog under sista kvartalet i fjol och konkurrensen från Instagram och Facebook, som kopierat flera av Snapchats funktioner, har trappats upp.

Snap-chefens hårda passning till Facebook
I samband med kvartalsrapporten talade Snaps koncernchef Evan Spiegel ut om Facebooks kopiering av Snapchats nyckelfunktioner.
"Du måste njuta av faktumet att någon kopierar dig när du gör fantastiska saker", som kommentar för Facebooks kopiering av Stories-formatet och satsning på augmented reality.
Evan Spiegel jämförde också rivaliteten med Facebook med den tidiga konkurrensen mellan Yahoo och Google.
"Bara för att Yahoo har en sökfunktion, så innebär det inte att de är Google". Det rapporterar Business Insider.

Sexuella trakasserier kostade Fox tio miljoner dollar under Q1
Moderbolaget 21st Century Fox betalade omkring tio miljoner dollar i kostnader som berör anklagelserna mot Fox News tidigare chef Roger Ailes under första kvartalet i år. Bolaget ska också ha betalat 35 miljoner dollar för uppgörelser i november månad. Utredare tittar nu på i fall bolaget har varit tillräckligt öppna mot investerarna. Kostnaderna uppdagades under en dokumentation av värdepapper under onsdagen, uppger Wall Street Journal.

Netflixfilmer gör premiär i Cannes
Strömningsplattformen Netflix har med två egenproducerade filmer på filmfestivalen i Cannes, skriver Vanity Fair. Det är första gången som streamingjätten medverkar på festivalen, men det ser ut att bli en engångsföreteelse. Ledningen för den prestigefyllda festivalen meddelar nämligen att alla filmer som tävlar i Cannes från och med nästa år också måste gå upp på franska biografer, vilket Netflix bidrag; "Okja" och "The Meyerowitz Stories", inte gör.

Facebook städar bort spam
Facebook utlovar åtgärder mot innehåll som de anser "låg kvalitet". Tanken är att man ska radera missvisande inlägg till förmån för mer informativt innehåll. I ett första skede ser över hur många annonser sidorna har i förhållande till innehållet. Är det procentuellt sett för mycket annonser räknas det som spam. Är annonserna störande, chockerande eller illasinnade kommer samma åtgärder. Länkarna kommer inte att försvinna från Facebook, men rankas lägre i nyhetsflödet. Det rapporterar Techcrunch.

 



Dela sidan: